junat myöhästelevät. Nyt on pendolinoja jotka ovat alttiita...

junat myöhästelevät. Nyt on pendolinoja jotka ovat alttiita...

junat myöhästelevät. Nyt on pendolinoja jotka ovat alttiita säänvaihteluille. Mutta mites oli vanhojen junien aikaan

Vastaus

Suurinpiirten 20 vuotta sitten, vuoden 1991 jouluna oli ikävä sää. "Vesi, räntä, lumi sekä raju tuuli riepottelivat jouluun valmistuvaa Suomea", kirjoitti Helsingin Sanomat aikanaan.

Lumisessa liikenteessä nähtiin kymmeniä kolareita. Tielle juuttui rekkoja, ja säiliöautoja päätyi ojiin ja valtateille poikittain. Yhden päivän liikenteessä kuoli yhdeksän henkeä.

Kotkaan matkannut venäläinen troolari otti myrskyssä pohjakosketuksen. Rahtialukset eivät päässeet omin konein laiturista, Ruotsinlaivoilta lähtö onnistui vasta illansuussa. Saapuvat ja lähtevät lennot myöhästyivät Helsinki-Vantaalla. Osa Yleisradion ulkomaan radiolähetyksistä pimeni tuulen riepotellessa satelliittivastaanottia.

Myös Helsingin julkinen liikenne puuroutui sään vuoksi pahoin. Bussit ja raitiovaunut myöhästelivät ja vuoroja jäi ajamatta. Erityisesti keskustan läpi ajavat linjat olivat vaikeuksissa.

Entä miten kävi VR:n kanssa?
"Rautatiet selvisi kehnosta säästä muutaman junan pienin myöhästymisin. -- Viivästykset eivät olleet kymmentä minuuttia pidempiä."

Näin 20 vuotta sitten. (Otos on tietysti vain yhden myräkän osalta.) Tänään (pe 7.1.2011) julkaistu selvitys kertoo, että "Junaliikennettä vaivanneiden myöhästymisten ja vuorojen peruuntumisten syynä on riittämätön rahoitus."

Uutinen VR:n ja Liikenneviraston selvityksestä:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Selvitys+Junaliikenteen+ongelmien+syy...

Lähde:
HS 24.12.1991

Kommentit (0)

Vastauksesi