Jos suihkuhävittäjä lentää ensin pilvenpiirtäjän ylle ja sitten kiihdyttäisi 3500 km/h:iin, kuinka monen kerroksen se menisi alas?

Jos suihkuhävittäjä lentää ensin pilvenpiirtäjän ylle ja sitten kiihdyttäisi 3500 km/h:iin, kuinka monen kerroksen se menisi alas?

4 vastausta
06.03.201717:38
16798
34

tarkoittaakohan kysyjä tilannetta, että pilotti ohjaisi koneen kohtisuoraan alas katon läpi? ja kuinka monta kerrosta tarvittaisiin pysäyttämään hävittäjä? enpä tiedä...

Kommentit (0)
06.03.201716:25
59010
8

Suihkuhävittäjä ei mene alaspäin kiihdytettäessä, vaan pysyy samalla korkeudella, ellei ohjaaja ohjaa sitä alas tai ylös. Miksi ohjaaja haluaisi ohjata sen pilvenpiirtäjän korkeudelta alas? Jos ohjaaja tämmöisen itsemurhasyöksyn haluaisi tehdä, niin kyllä se kone menisi ihan maahan asti, riippumatta nopeudesta.

Koita muotoilla kysymyksesi uudestaan, tässä jäi nyt hieman hämäräksi mitä ihmettä tarkoitit.

Kommentit (0)
06.03.201720:17
59010
7

No jos tuosta Mikan ehdottamasta oli kyse, niin NYC 9/11:ssä painava (suuren liikemäärän omaava) matkustajalentokone eteni talon sisällä vain n.10m, ei tullut läpi kerroksesta vaikka sivusuunnassa ei edes ole niin jykeviä seiniä kuin kerrosten väliset lattiat, joten kevytrakenteinen hävittäjä ei varmaan läpäisisi muuta kuin hyvä jos katon ja hyytyisi ensimmäiseen lattiaan, vaikka nopeampaa kulkisikin kuin matkustajakone. Esim ydinvoimalat tehdään lentokoneen törmäyksen kestäväksi yhdellä teräsbetonikerroksella, niissäkään ei tarvita useita kerroksia. Eikä hävittäjässä ole niin paljoa polttoainettakaan, että 9/11:n kaltainen ilmiö syntyisi.

Kommentit (0)
06.03.201723:07
16798
6

Hei, nyt on pikkasen protestoitava - nappasin wikipeediasta ekan vastaantulleen hävittäjän, F 22 Raptor:

Tyhjäpaino: 14 365 kg
Suurin lentoonlähtöpaino: 36 288 kg

Sitten kaksoistorneihin törmänneistä ainakin toinen oli Boeing 767-2jotakin, samat lukemat on välillä 80 000 kg - 180 000 kg. Polttoainettahan oli jäljellä vielä melkein kaikki, mutta vauhtia ei juuri lainkaan, kuten videoista näkee, ei varmaan yli 300 km/h. Raptorin huippunopeus on vain 2400 km/h, mutta leikitään, että pääsee nyt tuon kysymyksen 3500 km/h. Massa x nopeus on siis karkeasti vähintään kaksinkertainen verrattuna 911:een! Kyllä ne koneet nyt hieman syvemmälle menivät kuin 10 metriä, ja niitä vastassa olivat nimenomaan lattialaatat leveyssuuntaan eli loppumattomasti betonia - tarkemmin 63 metriä, jos kohtisuoraan tulivat - ja sen laatan koko inertia. Betonilaatan paksuus sen sijaan ei ole kuin luokkaa 60 senttimetriä, eikä se ole mitenkään erityisemmin iskunkestäväksi tarkoitettu; risteilevien harjaterästankojen ansiosta se on pikemminkin sitkeä, mutta ei tuollaista normitoimistorakennusta mitoiteta kantamaan lattialla kuin läjä metallisia arkistokaappeja + turvakerroin. Rakennuksen paino on pilareilla ehkä 10x10 metrin gridillä. Ne pilarit olisivat sitä pystysuoraan tulevaa konetta vastassa (väliseinät on paperia suhteessa tähän muuhun rakenteeseen), mikäli kone vaan osuisi niihin, todennäköisesti ei. Noh, kaiken tämän jälkeen en silti osaa sanoa lopputuloksesta tämän enempää: myönnyn siihen, että JOS kone osuu ensin siihen huipulla olevaan isoon vesisäiliöön, mikä amerikkalaisessa pilvenpiirtäjässä ainakin elokuvien mukaan on JA sitten vielä pilarin tai runkopalkin kohtaan (palkisto on toiseen suuntaan pilarien välissä) niin on mahdollista, että pysähtyy aika pian, ehkä jopa siinä ylimmän varsinaisen kerroksen tienoilla, mutta JOS se ohittaa nuo molemmat ja tulee lattiakentän keskivaiheilla niin väitän, että tosi monen kerroksen läpi jaksaa painaa. Vastatkaa nyt joku fyysikko tms. tähän siltäkin kantilta, mitä törmäyksessä vapautuva energia vaikuttaa. (Kysymyksen tapauksessahan on paljon suurempi osuus liike-energiaa ja vähemmän palavaa nestettä. Muistetaan siis, että melkein puolet koneen kokonaispainosta on nesteenä siivissä ja kun ne räjähtävät, se massa ei enää jatka matkaansa.)

Kommentit (0)

Vastauksesi