Jos ostan Iittalan myymälästä ns.

Jos ostan Iittalan myymälästä ns.

Hei! Jos ostan Iittalan myymälästä ns. kakkoslaatuisen esineen ja annan sen lahjaksi, pystyykö lahjan saaja jotenkin näkemään/tietämään, että se on kakkoslaatua? Pystyykö asiantuntija? Mistä he sen erottavat?

Vastaus

Soitin Iittalan kuluttajapalveluun, ja sieltä osattiin antaa hyviä vinkkejä laadun tunnistamiseen.

Iittalan lasitavarassa ykköslaatu on helppo tunnistaa. Kaikissa ykköslaadun tuotteissa on aina Timo Sarpanevan suunnittelema Iittalan i-merkki, eli valkoinen i-kirjain punaisella pohjalla. Sen tunnistaa varmasti lähes kaikki suomalaiset. Kakkoslaadun tuotteisiin sitä ei lisätä.

Keramiikassa i-merkkiä ei ole lisätty kaikkiin tuotteisiin huolimatta laadusta, mutta suosituimmissa tuotteissa kuten Teema-sarjan astioissa i-merkki löytyy ykköslaadun tuotteista.

Iittalan metallituotteissa, kuten kattiloissa ja paistinpannuissa, ei ole i-merkintää. Sen sijaan tuotteisiin ja/tai pakkauksiin lisätään pohjaan b-leima, jos tuote todetaan b-laatuiseksi.

Eli lahjan saaja pystyy suhteellisen helposti tunnistamaan ykköslaadun. Kakkoslaatua ei kuitenkaan kannata täysin tyrmätä, sillä kaikki Iittalan tuotteet ovat käytettävyydeltään samanarvoisia. Kahvikin siis maistuu ihan samalta sekä ykkös- että kakkoslaadun kahvikupista. Laatuerot keskittyvät pelkästään kauneusvirheisiin.

Tavallinen kuluttaja ei helposti huomaa laatueroja, mutta asiantuntijat sekä harjaantuneet kuluttajat, kuten keräilijät, huomaavat kyllä että mikä on ykkös- ja mikä kakkoslaatua.

Millaisia kauneusvirheitä tuotteissa sitten voi olla?

Lasitavaroissa voi olla mm. värivirheitä, tai liikaa kuplia. Keramiikassa voi myös olla värivirheitä, tai kuviovirheitä. Metallitavarassa voi olla virheitä viimeistelyssä ja väreissä. Tällaisiin asioihin kun osaa kiinnittää huomiota niin pystyy erottamaan ykkös- ja kakkoslaadun tuotteet toisistaan, mikäli esimerkiksi sitä i-merkkiä ei tuotteessa syystä tai toisesta löydy.

Lähde:
Iittalan kuluttajapalvelu: http://www.iittala.fi/web/iittalaweb.nsf/fi/uutiset_laadunvalvonta_ja_ku...

Kommentit (0)

Vastauksesi