Onko Suomenlinnan ja Vallisaaren välinen tunneli urbaanilegenda?

Onko Suomenlinnan ja Vallisaaren välinen tunneli urbaanilegenda?

Jonkinlainen urbaanilegenda on kaiketi se, että Suomenlinnasta johtaisi tunneli meren ali Vallisaareen. Jopa Wikipediassa näin väitetään. Onkohan tuo totta, koska rannat ovat kallioiset ja salmi varsin syvä?

Vastaus
30.12.201015:21
1635
72

Tässä huomaamme, että jokamiehen verkkosanakirja, Wikipedia, ei sisällä pelkkää faktaa. Saarien välinen tunneli nimittäin on urbaani legenda. Varmistimme asian Suomenlinnan historiaan erikoistuneesta Ehrensvärd-Seurasta, jossa oltiin huvittuneita, että tämä vanha urbaanilegenda vain tuntuu jatkavan eloaan, vaikka mitään tunnelia ei koskaan ole ollutkaan. Suomenlinnasta johtaa kylläkin huoltotunneli mantereelle.

Tunnelin toinen pää on Suomenlinnassa Länsi-Mustan saarella ja toinen on Kaivopuistossa Café Ursulan kohdalla. 70-luvun lopulla rakennettu tunneli on ahdas ja kapea, ja sitä pitkin kulkee kaukolämpö, vedet ja kaapelit. Tunnelissa mahtuu liikkumaan myös autolla, mutta kuka tahansa ei sinne pääsekään ajelemaan. Tunnelin ilmastointi riittää vuorokaudessa vain yhdelle autolle, ja sekin saa olla korkeintaan pakettiauton kokoinen. Lisäksi katosta tihkuu päivittäin satoja kuutioita vettä, joten tunnelista täytyy pumpata koko ajan valtavasti vettä pois. Huoltotunnelia käyttääkin vain lähinnä hälytysajoneuvot ja viranomaiset.

Helsingin uumenissa on Suomenlinnan tunnelin lisäksi yli 200 kilometriä muita tunneleita, joihin suurimpaan osaan on yleisöltä pääsy kielletty. Valtaosa niistä on kaupungin hallussa vesi- tai energiahuoltoa varten. Maan sisässä on myös ainakin sotakäyttöön rakennettuja varastoja, mutta puolustusvoimat on näiden suhteen hyvin salaperäinen. Varmaan tästä syystä näitä tunneleihin liittyviä urbaaneja legendoja syntyykin. Maan alta löytyy myös pysäköintiluolia, väestönsuojia, varastotiloja sekä veden ja jäteveden puhdistamoja.

Helsingissä on tunneleita ja muuta maanalaista rakentamista verrattaen varsin paljon, sillä maaperä on sopivaa niiden rakentamiseen. Kallioperä on hyvin pin-nassa, joten sen alle saa hyvin kaivettua kaikenlaista.

Lähteet:
http://www.suomenlinna.fi/matkailijan_suomenlinna/usein_kysyttyja_kysymy...
http://www.suomenlinnatours.com/ehrensvrd-seura
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomenlinna
City-lehti, nro 18/2001, Teksti: Esa Mäkinen, Jani Saxell
Helsingin Sanomat | 15.9.2001 artikkeli “Maan alle kätkeytyy salainen Helsinki”
http://www.apu.fi/artikkeli/kielletty-kaupunki
http://www.tiede.fi/artikkeli/999/suomi_on_tunnelien_luvattu_maa_

Kommentit (0)

Vastauksesi