Joissain lentokoneissa siivet ovat alaviistossa.

Joissain lentokoneissa siivet ovat alaviistossa.

Joissain lentokoneissa siivet ovat alaviistossa. Jos tekee paperiliidokin, jonka siivet ovat alaviistossa, se kiepsahtaa helposti selälleen ja on muutenkin kovin epävakaa. Mitä hyvää tuo rakenne siis tarjoaa oikeille lentokoneille?

Vastaus

Tarkoittanet siipiratkaisua, jossa edestä katsoen siiven kärki on matalammalla rungon suhteen kuin tyvi. Tällaista niin sanottua siiven negatiivista V-kulmaa on käytetty muun muassa venäläisessä Iljushin Il-76-koneessa. http://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-76

Tällä kertaa emme tavoittaneet tahoa, joka olisi lentokoneteknisesti osannut selittää miksi esimerkiksi neuvostoinsinöörit ovat päätyneet kiinnittämään siivet A-kulmaan.

Siipien V-kulmalla pyritään lisäämään lentokoneen poikittaista vakautta. Muita poikittaisen vakauden kannalta tärkeitä tekijöitä ovat rungon vaikutus, nuolikulma ja painon jakautuminen.

Lentokoneen siiven geometrinen muotohan ei ole tärkein tekijä aluksen ilmassa pysymiseksi, vaan nostovoimaan suuruuteen vaikuttaa ilmavirran ja siipiprofiilin (tai aluksen) kohtauskulma.
http://www.ilmailutoimittajat.fi/seli/nostovoiman%20synty.html

NASAlainen:n simulaatio:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/right2.html

Erilaisia siipiratkaisuja on useita:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lentokoneen_siipi#Siipien_lukum.C3.A4.C3.A4...

Alta löytyvässä tutkintotyössä on pätevää teoriaa lentokoneen vakavuudesta(kappale 5):
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/8814/TMP.objres.1...

Kommentit (0)

Vastauksesi