Jatkoa aiemmin lähettämilleni kysymyksilleni lentokoneista.Miksi lentokoneen...

Jatkoa aiemmin lähettämilleni kysymyksilleni lentokoneista.Miksi lentokoneen...

Jatkoa aiemmin lähettämilleni kysymyksilleni lentokoneista.

Miksi lentokoneen nopeus ei tunnu muulloin kuin koneen kiihdyttäessä nousua varten? Huvipuistojen laitteissakin tuntuu "naamaläskit" pyrkivän takaraivolle, lentokoneen matkanopeudessa tuntuu kuin istuisi kotona nojatuolissa. Kyyti 100 kmh kulkevassa autossakin tuntuu vauhdikkaammalta.

Joskus lentokoneiden istuinnäytöissä esitetään erilaisia tietoja lennosta. Mm. maanopeus ja todellinen lentonopeus. Mitä nämä tarkoittavat? Vaikuttaako näihin tuulen nopeus? Kuinka monta kilometriä tunnissa on tyypillinen lentonopeus? Missä vaiheessa lentoa nopeus on suurimmillaan?

Vastaus

1. Nopeus tuntuu alussa kiihtyvyyden vuoksi, mutta kun haluttu nopeus on saavutettu, ei kiihtyvyyttä enää ole, kone ja matkustaja kulkevat molemmat yhtä kovaa. Huvipuistojen laitteissa kiihtyvyydet muuttuvat jatkuvasti, jolloin "naamaläskit" venyvät monta kertaa. Lentokone lentää kauempana vertailupisteistä kuin maantiellä liikkuva auto. Jos yläilmoissa 900 km/h tunnissa lentävä lentokone laskeutuisi alemmaksi säilyttäen kuitenkin tuon mainitun 900 km:n tuntinopeuden, niin puunlatvojen tasalle tultaessa nopeus tuntuisi varsin rivakalta.

2. Maanopeus on se nopeus, millä lentokone kulkee maahan nähden. Ilmanopeus on se nopeus, millä lentokone lentää ympäröivään ilmamassaan nähden. Eli koneen lentäessä vaikka Helsingistä Rovaniemelle on sen ilmanopeus n. 930 km/h riippumatta tuulen voimakkuudesta tai suunnasta. Jos tuuli on myötäinen, esimerkiksi 130 km/h, on koneen maanopeus 930+130=1060 km/h. Eli Rovaniemi saavutetaan alle tunnissa. Jos koneella taas on vastatuuli, esimerkiksi 180 km/h, on koneen maanopeus tuolloin 930-180=750 km/h. Paluu Rovaniemeltä Helsinkiin kestää siis reilun tunnin. Tyypillinen matkustajakoneen nopeus on tuo mainittu n. 930 km/h. Suurimmillaan nopeus on matkalentokorkeudella ja lähdettäessä pienentämään korkeutta saavuttaessa määränpäähän. Sanotaan, että kone lähtee liukuun.

Kysymyksiin vastasi Finnairin koulutussuunnittelija Raimo Niemi.

Kommentit (0)

Vastauksesi