Itellan siniset laatikot

Itellan siniset laatikot

Olen itsekin joskus ollut Postilla / Itellalla töissä, ja tiedän että jokaisella Itellan
sinisellä muovilaatikolla (siis ei postilaatikko vaan semmoinen "muuttolaatikko")
on uniikki sarjanumeronsa, joka on myös viivakooodin muodossa laatikon molemmin
puolin. Ei vaan tullut ikinä kysytyksi, että miten/miksi näitä laatikoita tuntuu olevan ympäri
maita ja mantuja? Eihän sarjanumerot maailmasta kesken lopu, mutta luovutetaanko
näitä laatikoita jonkun tietyn lain/säännön mukaan vaikkapa virastoille tms. ?
Ikivanhoja laatikkopinoja näkee monen toimiston nurkissa - eikö kukaan (Posti?) viitsi
huudella näiden perään? Kuka maksaa?
 

Vastaus
15.04.201310:37
22063
54

Asiakkaat maksavat - kun ei ilmaisia lounaita ole. :-)

Jos lootien haltija on valtion laitos,  maksaa veronmaksaja. Koska Itella on yritys eikä valtion laitos, ei varmasti tehdä siten, että kadonneet laatikot poistetaan kirjanpidosta rikkoutuneina ja raha merkataan sopivalle momentille tappiona. Maksu peritään varmasti,  en tiedä, kuinka pian. Luultavasti eniten maksaa se firma, jolla on vähiten henkilökuntaa laskujen seurannassa ja postin hoidossa. Useinhan laskun maksaa joku, joka on kilometrien päässä siitä paikasta, missä laatikoita fyysisesti käytetään. Laatikkolasku hukkuu suurten virastojen muuhun postia koskevaan rahankäyttöön, koska kellään ei ole enää aikaa tehdä työtään kunnolla eikä ketään kiinnosta seurata, maksetaanko Itellalle vähän enemmän vai vähemmän. Tavaraa jemmaava laitos on saanut ne aikanaan täynnä saapuvaa postia, mutta ei olekaan hoitanut niitä pois niiden tyhjettyä. NIiden hakija kun pitää tilata erikseen. Tai sitten laitos on sellainen, jolla on paljon alayksiköitä, ja joka yksikölle tuleva posti on lajiteltu Itellassa omaan lootaansa, joita ei ole sitten haettu pois.

Työpaikassani taas nuo laatikot ovat lähes kortilla, niitä tuodaan kyllä lisää pyydettäessä, mutta aina tuntuvat olevan vähissä, ja niukasti tuodaan. Minkä taas toisaalta ymmärrän, sillä posti kulkee virastojen välisellä kierroksella, jossa autossa on rajallisesti tilaa - ja näitä sinisiä lootia on inhottava kantaa, niihin ei mahdu vähänkään isompi pakkaus eikä niitä voi pinota yhtä kätevästi kuin niitä entisiä keltaisia. Ehkäpä ne luotiin ja otettiin käyttöön juuri siksi, että monikaan ei palauttanut niitä vanhoja keltaisia, koska olivat tosi käteviä ja hyviä muuttolaatikoita. Epäergonomiaa tuottava palvelus työntekijöille! Tyhjät laatikot tuo ja suuret postilähetykset, joita varten ne erikseen tilataan, vie pois muu kuljetus kuin normaali postikierto.

Sinisiä - kuten ei keltaisiakaan - laatikoita ei luovuteta asiakkaille muuhun käyttöön. Jokainen asiakas hoitaa muutto- yms asiansa tilaamalla muuttoliikkeistä sitä varten pakkauslaatikot. Varkaita toki on, nyt kuten aina ennenkin.

Tässä kuten monessa muussakin maksukysymyksessä on tyypillistä, että julkishallinnossa työskentelevät ihmiset eivät monasti välitä pätkääkään, miten kuluja voisi välttää. Tokaisevat vain, että valtiohan sen maksaa, täysin ymmärtämättöminä, että jokainen veronmaksaja joutuu kustantamaan osansa julkishallinnon kasvavista menoista.

Siis: syynä huono tehtävien järjestelykyky ja liiallinen säästäminen(sekä Itella että postipalvelujen käyttäjä), vähentynyt henkilökunta ja puutteellinen palvelun- ja määrärahanseuranta (samoin molemmat), huono henkilökunnan koulutus (asiakas).

 

 

Kommentit (0)

Vastauksesi