hotellien luokitus: mistä löytäisin kattavasti suomenkielisesti kansainväliiset...

hotellien luokitus: mistä löytäisin kattavasti suomenkielisesti kansainväliiset...

hotellien luokitus: mistä löytäisin kattavasti suomenkielisesti kansainväliiset kriteerit hotellien tähtiluokituksille, mitä vaaditaan 2,5 tähden mitä 3 tähden luokitukseen jne.

2 vastausta

Valitan vastauksen viipymistä.
Mitään yhtenäistä kansainvälistä hotellien tähtiluokitusjärjestelmää ei ole olemassa vaan monissa maissa on omat luokituskriteeristönsä. Esimerkiksi Suomessa hotellit eivät käytä tähtiä ilmaisemaan hotellin tasoa.

Monilla mailla on omat kriteerinsä tähdille, mutta tähtien määrään voi vaikuttaa mm. verotukselliset tekijät. Siksi monet matkanjärjestäjätkin käyttävät omia kriteereitään ilmaisemaan hotellin tasoa.

Euroopassa European Hotelstars Union on luonut kriteerit hotellien laadun määrittelylle. Tässä järjestelmässä hotellin taso merkitään tähdillä 1-5. Lisänä käytetään tähti + Superior-merkintää silloin kun hotellin taso ei yllä seuraavaan tähtiluokkaan, mutta on hiukan parempi kuin edellinen. Joissakin maissa käytetään kuutta ja seitsemää tähteä kuvaamaan huippuhotellien tasoa. Seuraavassa yhteenvetoa siitä, mitä tähtiluokituksessa hotelleilta vaaditaan.

Yksi tähti merkitsee turistitason hotellia. Kaikissa huoneissa on oltava suihku ja WC, väritelevisio kaukosäätimellä, tuoli, pöytä, saippuaa ja huoneet siivotaan päivittäin. Hotellissa on oltava vastaanottohenkilöstöä, aamiais- ja juomatarjoilua, yleisöpuhelin ja faksi sekä tallelokerot.

Yksi tähti ja superior-merkintä: yksi tähti lisättynä S-merkinnällä merkitsee, että kyseessä on hotelli, jonka huonevarustus on kahden tähden hotellin luokkaa, mutta hotellissa on käytetty halpoja rakennusmateriaaleja.

Kaksi tähteä, standardiluokka: edellisten lisäksi hotellissa on aamiaisbuffet, lukuvalo sängyn vieressä, kylpypyyhkeet ja suihkugeeliä tai kylpyvaahtoa, hotellista voi hankkia hygieniatuotteita (hammasharjan, -tahnaa, parranajovälineet). Lisäksi hotellissa voi maksaa luottokortilla.

Kolme tähteä, ”comfort-luokka”: hotellin vastaanoton oltava auki vähintään 14 tuntia vuorokau-desta ja vastaanottohenkilö puhuu vähintään kahta kieltä. Huoneissa oltava minibaari, puhelin, tukankuivaaja, lämmitys kylpyhuoneessa, iso peili, teline laukuille, lisätyyny ja -viltti ym. Internet-yhteys huoneessa tai hotellin aulassa.

Neljä tähteä, ”ensimmäisen luokan hotelli”: vastaanoton oltava auki vähintään 18 h/vrk, aulatiloissa istuimia ja baari, huonepalvelua (room service). Huoneissa kylpytakki, tohvelit ja kosmetiikkatuotteita. Hotellissa oltava ”a la carte-ravintola.

Viisi tähteä, ”luxury”: huoneessa oltava tervehdys asiakkaalle (esim. tuoreita kukkia tai lahja), huonepalvelua saatavilla 24 h/vrk, tallelokero huoneessa, silityspalvelu ym.

Lisätietoja:

http://en.wikipedia.org/wiki/Star_(classification)
http://goeurope.about.com/cs/hotels/a/hotel_stars.htm
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/638
http://www.talouselama.fi/minavaitan/article386204.ece
http://travel.ian.com/index.jsp?pageName=legend&isCondos=false

Kommentit (0)
17.01.201717:02
17850
96

Eipä noista kai missään mitään sanktioita tule, jos elikkäs kun hotelli itse itsenä tähdittää, yleensä yläkanttiin. Mikä viranomainen sanoisi soo-soo vaikkapa Venäjällä? Pietarin Angleterre tosin on "vain" neljän tähden hotla vain sen tähden, että naapurissa on saman omistajan viiden tähden Astoria. Intterwebbi auttaa: Tripadvisorissa - joka on aika hyvä hotelliraamattu - Astoria on 4,5 ja Angleterre 4 tähteä ja hotellien hintaero on valtaisan paljon enemmän. Olen itse ollut Pietarissa itsensä neljän tähden kategoriaan nostaneessa (Tripadvisorissa 3) hotellissa, jonka aamiainen oli noin miinus 7 tähden arvoinen.

Kommentit (1)
Juurikin noin. Tähdet voivat olla hotellin ikioman luokituksen mukaisia tähtiä. Paljon ... Juurikin noin. Tähdet voivat olla hotellin ikioman luokituksen mukaisia tähtiä. Paljon tärkeämpää on se, mitä hotelli ihan sanallisessa muodossa lupaa; siihen on asiakkaan paljon helpompi vedota, jos jotain omaan hotellivalintaan ratkaisevasti vaikuttanutta puuttuu. Oleellista on myös se, että tähdet eivät kerro mitään hotellin sijainnista; viiden tähden hotelli voi sijaista meluisan kadun varrella tai huonojen kulkuyhteyksien päässä. Tähtiluokittelu on sikälikin melko hyödytön, että eri palveluiden tärkeys riippuu pitkälti reissun luonteesta: aktiivilomailija ei tarvitse juuri muuta, kuin hyvän sängyn ja hyvän aamupalan, löhölomailija voi arvostaa isoa kylpyläosastoa ja bisnesmatkustaja nopeita nettiyhteyksiä.
18.1.2017 08:25 Leo Salminen 3248

Vastauksesi