HeiOlen katsonut Helkaman sivuja ja katsoin että helkama kulkuri malli ei näytä...

HeiOlen katsonut Helkaman sivuja ja katsoin että helkama kulkuri malli ei näytä...

Hei
Olen katsonut Helkaman sivuja ja katsoin että helkama kulkuri malli ei näytä aivan samalle kuin se vanhamalli 70-80 luvulta ehkä. Joten mikä siinä nykyajan kulkurissa on erilaista kuin entisessä. Ainakin kippura sarvet puuttuu. Ja saako noita kippurasarvisia pyöriä enää mistään?

Vastaus

Kysyimme asiaa pyörien valmistajalta Helkama Velox Oy:ltä, josta kerrottiin seuraavaa:

Kaikki voimansiirtoon liittyvät osat ovat nykyisin erilaisia. Jopa ketjutkin ovat muuttuneet siten, että
ainoastaan ketjulenkkien jako on edelleen 1/2" eli 12,7mm. Vanhoissa retkipyörissä oli 27" renkaat, eli ETRTO normin mukaan vanteen halkaisija oli 630mm, kun taas nykyään käytetään 28" renkaita, jolloin vanteen halkaisija on 622mm. Monissa osissa on siirrytty teräksestä alumiiniin sekä keveyden että helpomman pintakäsittelyn takia. Runko oli aikaisemmin terästä, mutta nykyisin usein alumiinia. Ohjaimet ovat melko suoria, koska kilpaohjain ei oikein sovellu turvalliseen taajamaliikenteeseen. Cyclocross- ja maantiepyörissä ohjaimet ovat ns. kilpaohjaimia eli "kippurasarvisia" tai "pässinsarvisia", mutta nämä pyörätyypit eivät enää lukeudu entiseen ns. retkipyöräryhmään. Nykyään puhutaan trekking-pyöristä. Tänä vuonna myyntiin on tullut retrohenkinen Kuningaskulkuri-malli, jonka runko on tehty korkealaatuisesta CrMo- teräksestä ja siinä on kilpaohjain.

Kuningaskulkuri
http://www.helkamavelox.fi/mallisto/miehet/kuningaskulkuri_18_v-hmk1858_...

Kommentit (0)

Vastauksesi