Hei, Minua kiinnostaa TV-mainosten hinta.

Hei, Minua kiinnostaa TV-mainosten hinta.

Hei, Minua kiinnostaa TV-mainosten hinta. Siis suurin piirtein paljonko maksaa TV-mainosten tekeminen ja esittäminen Suomessa. Luonnollisesti vaihtelua on niin tuotantobudjeteissa, kuin esityshinnoissakin riippuen esitysajankohdasta ja kanavasta yms, mutta jonkinlainen yleisarvio hintaluokasta maallikolle, joka ei todellakaan tiedä kuinka arvokkaita ovat näkemäni mainokset lempiohjelmieni seassa. Kiitos.

2 vastausta

Otetaan tarkasteluun aluksi mainoksen tekemisen hinta.

Mainostoimisto PHS:stä kerrottiin seuraavaa:
"Yhtä hintaa ei ole. Joskus käsikirjoituksen tai hyvänkään idean toteuttaminen tv-mainonnaksi asti ei edellytä suurta tuotantokapasiteettia, vaan kuvauksesta saatetaan selvitä pelkällä kameralla ja perusvalokalustolla. Varovasti arvioiden tuotanto, jossa on ääni ja kuva jotka ovat kelvolliset tv-kanaville, maksaa halvimmillaan n. 10.000 euroa.

Kun kuvataan esim. juonellinen tarina, tv-mainos - joka toteutetaan käyttäen koko työryhmää, johon kuuluu erikseen kuvaaja, ohjaaja, tuottaja, rekvistööri, leikkaaja, lavastaja yms. käytetään musiikkia jne - keskimäärin budjetit lienevät tuotannon osalta Suomessa 75.000-100.000 euroa. Tämä on puhdas arvaukseni, sillä Suomessa näkee paljon huonoa mainontaa, vaikka samalla hinnalla olisi saanut hyvääkin, jos käytössä olisi ollut hyvä käsikirjoitus tai idea. Hyvä ja huono tv-mainos on yleistäen samanhintaisia toteuttaa.

Kattoa tv-mainonnan tuotantohinnalle ei ole."
http://www.phs.fi/

PHS:ltä vinkattiin kurkkaamaan erästä ruotsalaista raviveikkaus-mainosta, jonka tuotannon huhutaan tulleen maksamaan noin miljoona euroa. Kyseinen, hieno mainos löytyy tästä linkistä:
http://www.foratthastargerallt.se

Sitten mainosaikojen hintoihin. MTV3:n sivuilta löytyy taulukko, johon on listattu mm. kanavan eri ohjelmat, niiden arvioidut katsojamäärät sekä hinnat mainoksille. Esimerkiksi yksi puolen minuutin pituinen mainos Salatuissa elämissä maksaa 9.950 euroa. Jos taas haluaa tavoitella katsojia keskellä yötä, voi valita vaikka puoli kahden aikaan alkavat viihdeuutiset, joilloin puoliminuuttiselle mainokselle tulee hintaa vain 565 euroa. Mitä enemmän katsojia, sitä kalliimpaa mainostaminen on.
http://www.spotti.mtv3.fi/servlet/amulet?template=mtv3_syksy2007/ohjelma...

Kommentit (0)
13.07.201417:39
59
59

Mielestäni parhaimpaan lopputulokseen pääset sähköpostimarkkinoinnilla!

Meillä on koettu sähköpostimarkkinointi edulliseksi boostiksi mainostamisessa. Sähköpostikamppis menemään aina muutaman kuukauden välein, jonka jälkeen ollaan saatu useita yhteydenottoja. Uutiskirjeen luonnissa ja lähetyksessä ollaan käytetty Mailchimp palvelua. Sähköpostiosoitteet mainoskampanjoille ollaan ostettu taas http://www.yritysguru.fi/ palvelusta, joka oli huomattavasti edullisempi kuin Kauppalehti tai JM-Tieto. Sähköpostirekisterillä on helppo valikoida esimerkiksi tietyn alan yrityksiä ja postittaa mainos sitten niihin.

Terv.
Alan yrittäjä itsekkin!

Kommentit (0)

Vastauksesi