Haluaisin tietää, onko mitään järkeä juoda rasvatonta maitoa?

Haluaisin tietää, onko mitään järkeä juoda rasvatonta maitoa?

Hei!
Haluaisin tietää, onko mitään järkeä juoda rasvatonta maitoa? Ja onko totta, että rasvaton maito on värjätty valkoiseksi? Monenlaista "tietoa" asiasta löytyy esim. googlesta, mutta miiten on?

Vastaus

Hei,

vaikuttaa nykyään olevan kuuma kiistakapula tämä rasvaton maito vs. rasvainen maito -väittely. Mitään lopullista vastausta en löytänyt, joten voin vain esitellä eri näkemyksiä.

Siitä kuitenkin olen melkoisen varma, että rasvaton maito ei ole värjättyä. Tuoteselosteessa ainesosiksi ilmoitetaan maito ja D-vitamiini. On vaikea uskoa, että niinkin suosittu ja paljon käytetty tuote kuin maito sisältäisi jonkin ilmoittamatta jätetyn ainesosan, joka olisi jäänyt viranomaisseulonnoissa huomaamatta.

Tässä argumentteja rasvattoman maidon puolesta:

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ravitsemussuosituksissa ruokajuomaksi suositellaan rasvatonta maitoa, piimää tai vettä:
http://www.evira.fi/attachments/vrn/ravitsemussuositus2005.fin.pdf

Sydänliiton verkkolehti kehottaa käyttämään vähärasvaisia maitotuotteita. Artikkelin mukaan maitotuotteista tulisi valita vähärasvaisimmat vaihtoehdot, sillä maitorasva on pääosin kovaa, tyydyttynyttä rasvaa. Kova rasva suurentaa veren LDL-kolesterolipitoisuutta, mikä lisää valtimotaudin vaaraa:
http://www.sydan.fi/lehtiarkisto/sydan_5_09/artikkelit/artikkelit_listas...

Iltalehti siteeraa American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistua tutkimusta, jossa havaittiin, että aamuisin rasvatonta maitoa juoneet koehenkilöt pysyivät kylläisinä pidempään ja söivät lounasaikana pienempiä ruoka-annoksia kuin aamulla mehua nauttineet. Maidon antama kylläisyyden tunne perustuu sen sisältämään proteiiniin. Proteiinin lisäksi maidon sisältämä kalsium on todettu hyväksi painonhallinnassa. Kalsium vähentää muun muassa rasvan imeytymistä:
http://www.iltalehti.fi/laihdutus/200907019862893_lh.shtml

Rasvattoman maidon käyttöä kritisoivia argumentteja:

Aamulehti kertoo tutkimuksesta, jossa todettiin täysmaitoa päivittäin juovilla kahdeksanvuotiailla olevan pienempi painoindeksi kuin niillä, jotka juovat maitoa vain harvoin. Samanlaista eroa ei kuitenkaan löydy niiltä lapsilta, jotka juovat vähärasvaista tai rasvatonta maitoa. Tulos osoitti, että yli kolme prosenttia rasvaa sisältävää maitoa päivittäin juovat lapset painavat keskimäärin neljä kiloa ikätovereitaan vähemmän. Laihemmat lapset söivät muutenkin enemmän rasvaa kuin lihavammat. Tutkimuksessa ei kuitenkaan selvitetty, mistä tämä viime kädessä johtuu:
http://www.aamulehti.fi/teema/terveys/allistyttava-tutkimustulos-rasvato...

Antti Heikkilä on karppaamisen puolestapuhuja. Hän liputtaa rasvaisen maidon käytön puolesta ja viittaa blogissaan tutkimuksiin, joissa on löydetty rasvattoman maidon aiheuttamia haittavaikutuksia. Viittauksissa on kyllä joitain epätarkkuuksia: Heikkilä tuntuu osin tulkitsevan tutkimuksia niin, että hän saa niillä ajettua omia mielipiteitään:
http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=184

Aito Terveys on kaupallinen yritys, joka järjestää ravintovalmennusta. Yrityksen sivuilla on artikkeleita ravinnosta. Yksi niistä koskee rasvatonta maitoa ja margariinia. Artikkelin mukaan rasvan poistamisen myötä maidosta poistuu myös rasvaliukoinen D- vitamiini, jolloin kalsiumin aineenvaihdunta kärsii. Valmiiseen maitoon lisätään keinotekoista D- vitamiinia. Kuitenkin senkin aineenvaihdunta on riippuvainen rasvasta, joten D- vitamiini menee artikkelin mukaan hukkaan. Rasvan poistamisen lisäksi maito pastöroidaan, mikä tekee maitoproteiinista ja muista ravintoaineista vaikeasti käsiteltävän. Artikkelissa esitetty tieto vaikuttaa perustuvan pitkälti mielipiteisiin, joten siihen kannattaa mielestäni suhtautua varauksella:
http://www.aitoterveys.fi/Maito-ja-Margariini.php

Täytyy sanoa, että kovin ovat tutkimustulokset ja argumentit laidasta laitaan: toisaalta väitetään, että rasvaton maito auttaa painonhallinnassa ja toisaalta sen sanotaan tekevän lapsista lihavia… Ota tässä nyt mitenkään selvää asiasta.

Mitä tulee maidon sisältämään rasvan määrään, niin henkilökohtaisesti pidän ykkösmaidon ja kevytmaidon rasvaprosentteja todella pieninä (ykkösmaito 1 % ja kevytmaito 1,5 %). Mietin vain, että jos maitoa käyttää kahvimaitona ja juo sen lisäksi ehkä lasillisen tai pari päivässä, niin onko yhden tai puolentoista prosentin rasvamäärällä oikeasti kovin suurta merkitystä rasvaa välttävällekään?

Kommentit (0)

Vastauksesi