Golgatan sijainti?

Golgatan sijainti?

Missä kohden Jerusalemin kaupunkia löytyy Golgata? Sanotaan,ettei alkuperäinen paikka ole tiedossa,mutta missäpä on tuo monissa kuvissakin kuvattu paikka? Vaikkapa jonkinlaista Google Mapsiin linkkiä..

2 vastausta

Golgata-vuoren sijainnista ei ole täyttä varmuutta, mutta mitä kuuluisaa kuvaa mahdat tarkoittaa?

Uuden Testamentin mukaan riistiinnaulitsemisen paikka, Golgata, on lähellä kaupunkia (Joh 19:20) ja kaupungin muurien ulkopuolella (Hepr. 13:12). Matteuksen 27:39   ja Markuksen 15:29 evankeliumit mainitsevat ohikulkijat eli paikka olisi todennäköisesti ohikulkijoiden tavoitettavissa.

Jerusalemissa tunnetaan useita paikkoja Jeesuksen ristiinnaulitsemispaikkoina. Kaksi näistä on tunnetuinta. Vanhan kaupungin luoteispuolella on pieni kallio, jonka rinteessä olevat kuopat muistuttavat monien mielestä pääkallon silmäkuoppia. Sen lähellä on muinainen hautapaikka, joka tunnetaan Puutarhahaudan nimellä.

Toinen hyvin tunnettu paikka sijaitsee Pyhän Haudan kirkon suojissa. Se on vanhin olemassa oleva kirkkorakennus. Kuningatar Helena, keisari Konstantinuksen äiti, rakennutti sen 4:llä vuosisadalla jKr. Ennen tätä paikalla sijaitsi Venus-jumalattarelle pyhitetty temppeli, joka puolestaan oli rakennettu 2:lla vuosisadalla eKr. pystytetyn hashmonealaisen juutalaismonumentin paikalle.

Google Maps sijoittaa Golgatan Puutarhahaudan paikalle.

 

 

 

 

 

 

Kommentit (1)
http://www.kotipetripaavola.com/raamatullinengolgatasijaitsioljymaella.html The Red Hei... http://www.kotipetripaavola.com/raamatullinengolgatasijaitsioljymaella.html The Red Heifer ceremony was performed on the Mount of Olives. Ashes from the heifer were used to purify those defiled by contact with the dead during the Temple period and afterwards. jewishvirtuallibrary Juutalaiset tietolähteet sanovat, että vanhan liiton aikainen punaisen hiehon seremonia (syntiuhri ja puhdistus) suoritettiin Öljymäellä. All the walls that were there [in the Temple] were high except the eastern wall, for the priest who burned the red heifer would stand on the top of the Mount of Olives and direct his gaze carefully see the opening of the Sanctuary at the time of the sprinkling of the blood. Mishnah - Middot 2:4 Juutalainen Mishnah kirjallisuus sanoo, että kaikki temppelin muurit olivat korkeita paitsi itäinen muuri, koska papin, joka poltti punaisen hiehon piti seisoa Öljymäen huipulla ja sieltä katsoa Pyhäkön (temppeli) sisälle, silloin kun verta vuodatettiin (temppelin etupuolella). Punaisen hiehon syntiuhri ja puhdistus suoritettiin Öljymäen huipulla, paikassa, joka oli suoraan kohti temppeliä. Koska punaisen hiehon syntiuhri oli esikuva Jeesuksesta, joka sai täyttymyksensä Jeesuksessa, niin silloin tämä esikuva täyttyi Jeesuksessa myös siten, että Jeesus uhrattiin syntiuhrina samassa paikassa, eli Öljymäen huipulla, paikassa, joka oli suoraan kohti temppeliä. Kaikki tärkeät syntiuhrit poltettiin Öljymäellä (ulkopuolella leirin). Hebr 13: 11 Sillä niiden eläinten ruumiit, joiden veren ylimmäinen pappi syntien sovitukseksi kantaa kaikkeinpyhimpään, poltetaan ulkopuolella leirin. 12 Sentähden myös Jeesus, pyhittääkseen omalla verellänsä kansan, kärsi portin ulkopuolella. 13 Niin menkäämme siis hänen tykönsä "ulkopuolelle leirin," hänen pilkkaansa kantaen; Heprealaiskirjeen 13 luku kertoo kuinka vanhan liiton aikana niiden eläinten ruumiit, joiden veren ylimmäinen pappi toi kaikkeinpyhimpään piti polttaa ulkopuolella leirin. Heprealaiskirje jatkaa tästä sanoen, että sentähden myös Jeesus, pyhittääkseen omalla verellänsä kansan, kärsi portin ulkopuolella (ulkopuolella leirin). Jakeessa 13 selvennetään sitä, että sanat kärsi portin ulkopuolella tarkoittaa ulkopuolelle leirin. Herra Jeesus ristiinnaulittiin syntien anteeksisaamiseksi leirin ulkopuolella, samassa paikassa, missä vanhan liiton syntiuhrit (punaisen hiehon syntiuhri ja suuren sovituspäivän syntiuhri) poltettiin. Tiedämme jo sen, että punaisen hiehon syntiuhri poltettiin Öljymäellä, joten Golgata sijaitsi Öljymäellä, jossa Herra Jeesus kuoli syntiuhrina syntien anteeksisaamiseksi. Vanhan liiton aikana suurena sovituspäivänä syntiuhrin verta vietiin kaikkein pyhimpään armoistuimelle, mutta syntiuhrin ruumis poltettiin ulkopuolella leirin. Koska heprealaiskirje opettaa, että VL:n syntiuhri poltettiin ulkopuolella leirin ja samoin myös Jeesus ristiinnaulittiin ulkopuolella leirin, niin se tarkoittaa sitä, että VL:n suuren sovituspäivän syntiuhri poltettiin samassa paikassa missä Jeesus ristiinnaulittiin, joka tapahtui Golgatalla ja toisin sanoen Öljymäellä.
10.7.2020 18:59 Petri Paavola 1
10.07.202018:56
1
1

The Red Heifer ceremony was performed on the Mount of Olives. Ashes from the heifer were used to purify those defiled by contact with the dead during the Temple period and afterwards. jewishvirtuallibrary

Juutalaiset tietolähteet sanovat, että vanhan liiton aikainen punaisen hiehon seremonia (syntiuhri ja puhdistus) suoritettiin Öljymäellä.

All the walls that were there [in the Temple] were high except the eastern wall, for the priest who burned the red heifer would stand on the top of the Mount of Olives and direct his gaze carefully see the opening of the Sanctuary at the time of the sprinkling of the blood. Mishnah - Middot 2:4

Juutalainen Mishnah kirjallisuus sanoo, että kaikki temppelin muurit olivat korkeita paitsi itäinen muuri, koska papin, joka poltti punaisen hiehon piti seisoa Öljymäen huipulla ja sieltä katsoa Pyhäkön (temppeli) sisälle, silloin kun verta vuodatettiin (temppelin etupuolella). Punaisen hiehon syntiuhri ja puhdistus suoritettiin Öljymäen huipulla, paikassa, joka oli suoraan kohti temppeliä. Koska punaisen hiehon syntiuhri oli esikuva Jeesuksesta, joka sai täyttymyksensä Jeesuksessa, niin silloin tämä esikuva täyttyi Jeesuksessa myös siten, että Jeesus uhrattiin syntiuhrina samassa paikassa, eli Öljymäen huipulla, paikassa, joka oli suoraan kohti temppeliä. Kaikki tärkeät syntiuhrit poltettiin Öljymäellä (ulkopuolella leirin).

Heprealaiskirjeen 13 luku kertoo kuinka vanhan liiton aikana niiden eläinten ruumiit, joiden veren ylimmäinen pappi toi kaikkeinpyhimpään piti polttaa ulkopuolella leirin. Heprealaiskirje jatkaa tästä sanoen, että sentähden myös Jeesus, pyhittääkseen omalla verellänsä kansan, kärsi portin ulkopuolella (ulkopuolella leirin). Jakeessa 13 selvennetään sitä, että sanat kärsi portin ulkopuolella tarkoittaa ulkopuolelle leirin. Herra Jeesus ristiinnaulittiin syntien anteeksisaamiseksi leirin ulkopuolella, samassa paikassa, missä vanhan liiton syntiuhrit (punaisen hiehon syntiuhri ja suuren sovituspäivän syntiuhri) poltettiin. Tiedämme jo sen, että punaisen hiehon syntiuhri poltettiin Öljymäellä, joten Golgata sijaitsi Öljymäellä, jossa Herra Jeesus kuoli syntiuhrina syntien anteeksisaamiseksi.

Vanhan liiton aikana suurena sovituspäivänä syntiuhrin verta vietiin kaikkein pyhimpään armoistuimelle, mutta syntiuhrin ruumis poltettiin ulkopuolella leirin. Koska heprealaiskirje opettaa, että VL:n syntiuhri poltettiin ulkopuolella leirin ja samoin myös Jeesus ristiinnaulittiin ulkopuolella leirin, niin se tarkoittaa sitä, että VL:n suuren sovituspäivän syntiuhri poltettiin samassa paikassa missä Jeesus ristiinnaulittiin, joka tapahtui Golgatalla ja toisin sanoen Öljymäellä.

Linkki aiheeseen: http://www.kotipetripaavola.com/raamatullinengolgatasijaitsioljymaella.html

 

 

Kommentit (0)

Vastauksesi