Formula ykkösissä puhutaan maaefektistä. Mitä se tarkoittaa?

Formula ykkösissä puhutaan maaefektistä. Mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Maaefektillä kilpa-autoissa tarkoitetaan pohjan muodon ja ilmanohjaimien avulla auton pohjan alle vauhdissa muodostuvaa alipainetta, joka imee autoa rataa vasten ja siten parantaa pitoa.

Onton pohjarakenteen luoman maaefektin avulla saatiin 70-luvulta vuoteen 1982 asti niin paljon maaefektin antamaa pitoa F1-autoihin, että mutkanopeudet nousivat turhan suuriksi ja kilpa-ajo kävi liian vaaralliseksi (esim. MM-ennakkosuosikki Gilles Villeneuve kuoli kaudella 1982). Vuodesta 1983 lähtien F1-autoissa on ollut sääntöjen vaatima tasainen pohja, mikä rajoittaa maaefektiä merkittävästi.

Tunnetuin maaefektiauto F1-historiassa lienee Lotus 79, jolla voitettiin vuoden 1978 maailmanmestaruus:

http://www.ddavid.com/formula1/lotus79.htm
http://www.f1technical.net/f1db/cars/398

70-luvulla kokeiltiin monenlaisia maaefektiratkaisuja, joista erikoisin lienee vuonna 1978 yhden kisan käytössä ollut Brabham BT46B Fancar, jossa oli suuri propelli perässä puhaltamassa ilmaa auton alta pois. Yllättäen kyseinen auto voitti ainoan kisansa, jonka jälkeen kyseisenlaiset härvelit kiellettiin välittömästi.

Kuva propelliautosta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:2001_Goodwood_Festival_of_Speed_Brabh...

F1-autot saavat kuitenkin osan downforcestaan (autoa maahan painava voima) edelleen maaefektillä, sillä myös tasaisen pohjan alle voidaan saada alipaine syntymään. Säännöt sallivat F1-auton perään pienen diffuusorin, joka ohjaa ilman oikeaoppisesti pohjan alta pois ja siten auttaa maaefektin syntyä. Suurin osa nykyaikaisen Formula 1 -auton downforcesta syntyy kuitenkin etu- ja takasiiven avulla.

Englanninkielisessä Wikipediassa on artikkeli aiheesta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_effect_in_cars

Kommentit (0)

Vastauksesi