Etsin kirjoja, joissa olisi tietoa yritysten ostokäyttäytymisestä sekä toisena...

Etsin kirjoja, joissa olisi tietoa yritysten ostokäyttäytymisestä sekä toisena...

Etsin kirjoja, joissa olisi tietoa yritysten ostokäyttäytymisestä sekä toisena asiana haluaisin tietoa mielikuvien merkityksestä ihmisten käyttäytymisessä. Etsin vastauksia kysmykseen, onko rationaalisia ostajia olemassa? Tarvitsen tietoa, joita voisin peilata keskenään. Haluaisin vastauksia kysymykseen, mielikuvien merkitys ostopäätöksessä (yritysmarkkinoilla eli business to business puolella.) Kirja ihmisten käyttäytymisestä voisi olla myös hyvä lähde. Olen lukenut Jari Metherin kirjaa Tuntematon asiakas mielikuvasta ostopäätökseen ja siinä oli hyvää tietoa. Se keksittyy kuitenkin kuluttajien käyttäytymiseen.

Vastaus

Heipä hei!

Olen nyt etsiskellyt kirjoja pääkaupunkiseudun kirjastojen tietokannasta (Helmet) sekä yliopistokirjastojen yhteistietokannasta Lindasta.

Varmaan osaat parhaiten itse arvioida, mitkä kirjat sopivat aiheeseesi ja mitkä taas pyyhkivät ihan liian sivusta. (Aineistoa näkemättä en oikein uskalla ruveta väittämään mitään siitä, voiko teoksia peilata toisiinsa, tai mitä ne kertovat ostajien rationaalisuudesta.) Naputtelen tässä ylös esimerkkejä mahdollisesti sinua kiinnostavista opuksista. Vinkkaan myös hakutermejä ja hakulauseita, joita itse käytin tiedon etsimiseen.

Käteviä asiasanoja:
mielikuvat
ostokäyttäytyminen
kuluttajakäyttäytyminen
yritykset
kuluttajat
asiakkaat
ostot - - päätöksenteko
ostopäätökset
psykologia
käyttäytyminen

Helmet-kirjastossa http://www.helmet.fi/search~S9*fin/X voit naputella hakukenttään (Hakusanat-välilehti) vaikkapa seuraavia hakulauseita:
kuluttajat (ostokäyttäytyminen or päätöksenteko)
yritykset kuluttajakäyttäytyminen
mielikuvat yritykset
mielikuvat (ostokäyttäytyminen or päätöksenteko)
mielikuvat (asiakkaat or kuluttajat)

Näillä hauilla löytyy ainakin tällaista:
Ariely, Dan: Predictably irrational: the hidden forces that shape our decisions. HarperCollins, 2008.
Godin, Seth: Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita. Readme.fi, 2008.
Kotler, Philip: Muuttuva markkinointi : luo, voita ja hallitse markkinoita.WSOY, 1999.
Lampikoski, Kari: Kuluttajavisiot : näköaloja kuluttajakäyttäytymisen tulevaisuuteen. WSOY, 2000.
Lewis, David: The soul of the new consumer: authenticity, what we buy and why in the new economy. Brealey, 2000.
Pitkänen, Kati: Yrityskuva ja maine menestystekijöinä. Edita, 2001.
Pulkkinen, Sirpa: Mielipaikka markkinoilla. WSOY, 2003.
Schmitt, Bernd H.: Experiential marketing : how to get customers to sense, feel, think, act, and relate to your company and brands. The Free Press, 1999.
Seybold, Patricia B.: The customer revolution : how to thrive when customers are in control. Crown Business, 2001.
Take it personally: an action guide for conscious consumers. HarperCollins, 2003.

Helmetistä löytyneet teokset puhuvat asiasta lähinnä kuluttajan näkökulmasta. Yliopistokirjastoista kaivoin kyllä esille pro gradu -tutkielmia, joissa käsiteltiin yritysmarkkinoita tapaustutkimusten kautta. Valitettavasti Linda-tietokanta ei taida olla käytettävissä kotikoneella, joten sinun täytyy pistäytyä lähikirjastossasi tutkimassa yliopistokirjastojen aarteita. Laitan kuitenkin varuilta linkin Lindaan: http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/linnea/tietokannat.html

Valitse hakutyyppi: sanahaku
Hakusanat:
mielikuvat psykologia
mielikuvat päätöksenteko
kuluttajat päätöksenteko
käyttäytyminen psykologia kuluttajat
ostot päätöksenteko
yritykset ostokäyttäytyminen
mielikuvat ostokäyttäytyminen
mielikuvat kuluttajakäyttäytyminen

Ehkä esimerkiksi näistä on jotain apua?
Foxall, Gordon R.: Explaining consumer choice. Palgrave Macmillan , 2007.
Gilmore, James H.: Authenticity: contending with the new consumer sensibility. Harvard Business School Press , cop. 2007.
Juhantila, Olli-Pekka: Establishing intercompany relationship motives and methods successful collaborative engagement. Lappeenranta Lappeenranta University of Technology, 2002.
Kivikangas, Markus: Differentiating brands through emotional reactions. Helsingin yliopisto, 2005.
Koivuniemi, Jonna: Yrityksen ostokäyttäytyminen liikesuhteen eri kehitysvaiheissa: case: Elintarviketeollisuus/Ravintoraisio Oy. Turku, 2004.
Luhtanen, Pipsa: Yritysasiakkaiden asiakastyytyväisyys matkailupalveluyrityksen toiminnallisesta laadusta: case: Copterline Oy. Turku, 2004.
Matilainen, Titta: Etiikan rooli b to b -yritysten ostopäätösprosessissa. Jyväskylä, 2003.
Mäkelä, Riikka: Building a brand in business-to-business markets: case Proceedo Commerce AB. Jyväskylä, 2001.
Savioja, Tero: Pk-yritysten ostoprosessin käynnistyminen ja alkuvaiheet ICT-palveluissa. Jyväskylä, 2006.
Sutherland, Max: Advertising and the mind of the consumer what works, what doesn’t and why. St Leonards Allen & Unwin, 1993.
Trappey, Randolph J.: Brand choice: revealing customers’ unconscious-automatic and strategic thinking processes. Palgrave Macmillan , 2005.

Kokeile samantyyppisillä hakulauseilla myös ammattikorkeakoulujen tietokantoja. Esimerkiksi Haaga-Helian kirjastossa on hyvä kokoelma, kurkkaa siis vaikka tänne http://haltia.amkit.fi/

Yleisesti ihmisen käyttäytymisestä (ja jotakuinkin aiheeseesi liittyen) löysin asiaa yhdestä – ikivanhasta – kirjasta. Tämä on Helmetissä:
Tunne itsesi, ymmärrä muita: elämän psykologiaa. Valitut palat, [1987]. (Sivulta 344 alkaen puhutaan mm. ulkoisen olemuksen merkityksestä ihmisten kanssakäymisessä.)

Kommentit (0)

Vastauksesi