Estonian pelastajat

Estonian pelastajat

Paljonko myöhässä Silja Europa tuli satamaan (= ei kritiikkiä), kun se pelasti ihmisiä Estonian pelastuslautoilta merestä? Montako ihmistä se pelasti? Kuka antoi sille käskyn lopettaa pelastustoimet ja jatkaa matkaa reittinsä mukaan määräsatamaansa; oliko se matkalla Ruotsiin, Suomeen vai Viroon.

Vastaus

Loppuraportti Estonian onnettomuudesta 28.9.1994 löytyy sekä verkosta että painettuna kirjana. Se on varsin tarkka ja seikkaperäinen selostus tapahtumien kulusta tuona yönä. Silja Europa oli matkalla Helsingistä Tukholmaan. Lähtöaika Helsingistä oli klo 18.00 ja laiva eteni normaaliin tapaan. Alus vastaanotti ensimmäisen, epäselvän hätäkutsun klo 01.20. Viimeistään 01.26 tilanteen vakavuus alkoi olla selvillä ja klo 01.40 Silja Europa kääntyi kohti onnettomuuspaikkaa jonne alus saapui 02.30. Ensimmäisenä paikalle oli jo ehtinyt niin ikään Tukholmaan matkalla ollut Mariella. Se poimi Estonian pelastuslautoilta kaikkiaan 15 ihmistä. Silja Europa pystyi pelastamaan merestä yhden eloonjääneen. Puoliksi veden täyttämällä lautalla ollut mies kiipesi köysitikkaita pitkin ylös. Helikopteri toi alukselle viisi pelastettua ja toinen helikopteri loukkaantuneen ruotsalaisen pintapelastajan.

Paikalle saapuneista useista laivoista vapautettiin ensimmäisenä Finnjet klo 07.55. Viimeiset eloonjääneet onnettomuuspaikalla löytyivät aamulla klo 9 tienoilla. Onnettomuspaikan johtaja johti etsintää klo 18.32 asti, jolloin kaikille aluksille ilmoitettiin etsinnän päättymisestä. Silja Europa saapui Tukholmaan 29.9. klo 03.13.

Kommentit (0)

Vastauksesi