Ensimmäisen Bond elokuvan värit ovat todella täyteläiset ja selkeät.

Ensimmäisen Bond elokuvan värit ovat todella täyteläiset ja selkeät.

Ensimmäisen Bond elokuvan värit ovat todella täyteläiset ja selkeät. Kuva on muutenkin todella terävä, myös ulkokuvauksissa. Trikit, kuten esim. takaa-ajo, tietysti erottuvat, mutta muuten kuvassa ei ole moitittavaa - toisin kun jopa ihan uusissa elokuvissa, joissa pimeys ja tummuus ja "suttuisuus" on enemmän sääntö kuin poikkeus.
Onko ekan Bondin filmi käsitelty jotenkin jälkikäteen vai onko se kuvattu erityisen hyvällä tekniikalla jo silloin vuonna -62? Erityistä tässä on vielä se, että katselin Bondin 10 v vanhasta kuvaputkitelkusta enkä mistään littunäytöstä.

2 vastausta

Meillä ei ole tarpeeksi asiantuntemusta vastata tällaisiin TV-tekniikkaa koskeviin kysymyksiin täydellisesti, mutta yksi selkeä syy varhaisten Bond-elokuvien hyville ja hyvin säilyneille väreille mitä ilmeisemmin on Technicolor-filmi. Jo ensimmäinen Bond-elokuva Salainen agentti 007 ja tohtori No kuvattiin Technicolorille:
http://www.imdb.com/title/tt0055928/technical

Technicolor-filmi oli aikanaan edistyksellinen värikylläisyydeltään ja vuosikymmenien jälkeen värien säilyvyyden vuoksi. Ainakin äskettäin restauroiduissa elokuvissa värit on saatu säilymään käytännössä alkuperäisen tasoisina.
Kts. lisää:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Technicolor
http://en.wikipedia.org/wiki/Technicolor

Televisiolähetyksiin siirrettäessä taas värit voivat kyllä kärsiä, kun niitä on esimerkiksi siirretty amerikkalaisesta NTSC-formaatista eurooppalaisten käyttämään PAL-formaattiin (tästä on myös aikaisempi iGS-vastaus, kts. allaoleva linkki). PAL-kuvaputkitelevisioissa on tiettävästi myös vähemmän värisävyjä kuin NTSC:ssä.
Kts. lisää:
http://igs.kirjastot.fi/fi-FI/iGS/kysymykset/kysymys.aspx?ID=c15907df-bb...
http://en.wikipedia.org/wiki/PAL
http://en.wikipedia.org/wiki/Tint_control

Uudemmissa Bond-elokuvissa esimerkiksi Casino Royalen mustavalkojaksot on kuvattu Eastman Double-X -mustavalkofilmille ja väriosuudet Kodak Vision2 5218 -filmille - siis analogisesti. Analogisessa filmissä värisävyjä voi periaatteessa olla rajattomasti toisin kuin digitaalisessa, mutta eri filmimateriaaleilla on laadussa rajoituksena. Nykyaikana filmi kuitenkin digitoidaan, vaikka sitä ei olisi alun perin kuvattu digikameralla. Kuvaa ja värejä voidaan digitaalisesti jälkikäsitellä ja näin tapahtui Casino Royale -elokuvan väri- ja mustavalkojaksoille. Uusin Bond-elokuva Skyfall sen sijaan on kuvattu jo alun perin digitaaliseen muotoon. Kummankin elokuvan kuvaaja on antanut aika laajan haastattelun elokuvantekoprosessista:
http://www.theasc.com/ac_magazine/December2006/CasinoRoyale/page1.php
http://www.filmschoolrejects.com/features/roger-deakins-skyfall-jgiro.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_versus_film_photography
http://digital-photography-school.com/film-vs-digital

Kommentit (0)
26.08.201911:48
19
3

Technicolor-tekniikka on tunnettu kylläisistä väreistään. Lisäksi 1960-alussa valaistuksessa käytettiin paljon runsaammin valoa, ja se oli usein suoraa (ei-heijastettua) valoa, jolloin valo oli tasaisen kirkas ja värit korostuivat. Nykyisin pyrkimys on epäsuorempaan, usein heijastettuun ja hämyisyyttäkin sisältävään valoon. Sekä valaistuksella että väripaletilla pyritään usein luonnollisempaa ilmettä tavoittelevaan, vähemmän kirkkaita värejä sisältävään yleisilmeeseen. 

Kommentit (0)

Vastauksesi