Biedermeier on huonekalu-ja sisustustyyli. Miksi ei ole olemassa...

Biedermeier on huonekalu-ja sisustustyyli. Miksi ei ole olemassa...

Biedermeier on huonekalu-ja sisustustyyli. Miksi ei ole olemassa biedermeier-arkkitehtuuria? Semmoiset tyylisuunnat kuten rokokoo, klassismi ja uusklassismi, sekä empire pitävät sisällään sekä arkkitehtuurin, sisustuksen että huonekalut. Biedermeierilla on vain huonekalut ja sisustus.

Vastaus

Biedermeier on empireä seurannut tyylisuunta, jota on pidetty uusklassismin viimeisenä edustajana. Tyylisuuntaa on kutsuttu myös myöhäisempireksi tai porvalliseksi klassismiksi. Biedermeier vaikutti pääsääntöisesti germaanisessa Euroopassa, mutta tyyliä esiintyi jonkin verran muuallakin, myös Skandinaviassa. Nimitystä Biedermeier käytetään yleensä lähinnä aikakauden huonekaluista, sisustustyylistä ja maalaustaiteesta, mutta tietyissä yhteyksissä voidaan puhua myös biedermeier-arkkitehtuurista, jonka piiriin kuului erityisesti teollisuusarkkitehtuuri (tehtaat ja tuotantolaitokset).

Varsinaista monumentaaliarkkitehtuuria biedermeierin piirissä ei juuri esiintynyt. Biedermeierin aikakaudella arkkitehtuurissa vaikutti uusklassinen suuntaus, joka syntyi suurin piirtein 1700-luvun puolivälissä lähes yhtä aikaa Ranskassa, Saksassa ja Englannissa. Uusklassismi otti vaikutteensa suoraan antiikin Kreikan ja Rooman rakennustaiteesta sekä renessanssiajan palladiolaisesta arkkitehtuurista. Rönsyilevän barokki- ja rokokooarkkitehtuurin jälkeen uusklassismi pyrki takaisin "puhtaaseen" klassiseen arkkitehtuuriin, ja se palautti rakennuksiin yksinkertaiset ja suoraviivaiset muodot sekä antiikista tutut pylväsjärjestelmät. Sen nousuun vaikutti antiikin taiteen ja arkkitehtuurin kasvanut tuntemus, sekä varsinkin sisätilojen suunnittelussa Pompejissa tehdyt löydöt. Antiikista tuli tuolloin muoti-ilmiö lisääntyneiden arkeologisten löytöjen ansiosta.

Suomessa ja Ruotsissa varhaisin uusklassismi tunnetaan kustavilaisena tyylinä. Sitä seurasi Napoleonin ajan keisarityyli eli empire. Helsingin keskusta-arkkitehtuuri edustaa etenkin Carl Ludvig Engelin suunnittelmien ansiosta suurelta osin uusklassismia. Samoin Pietari ja München ovat likimain uusklassismin ulkomuseoita.

Lähteitä:

http://sites.google.com/site/sisustusala/tyylihistoria/biedermeier

Biedermeier 1815-1835 : architecture, painting, sculpture, decorative arts, fashion / Georg Himmelheber ; [translated from the German by John William Gabriel]
Munich : Prestel, cop. 1989

Biedermeier : the invention of simplicity / Hans Ottomeyer, Klaus Albrecht Schröder, and Laurie Winters ; contributions by Albrecht Pyritz ...[et al.]
Albertina : Milwaukee Art Museum, 2006

Summerson, John:
The architecture of the eighteenth century / John Summerson
Julkaisutiedot London : Thames and Hudson 1986

Carl Ludvig Engel 1778-1840 : näyttely Helsingin tuomiokirkon kryptassa 7.8.-14.9.1990 / [näyttelyluettelon vastaava toimittaja: Henrik Lilius] ; [näyttelyluettelon toimittaja: Veikko Kunnas ; [piirustusten valokuvaus: Matti Huuhka, Johnny Korkman, Rauno Träskelin]
Julkaisutiedot Helsinki : [Opetusministeriö], 1990

Shvidkovsky, Dmitri:
St. Peterburg : architecture of the tsars / text by Dmitri Shvidkovsky ; photographs by Alexander Orloff ; translated from the French by John Goodman ; [editor: Jacqueline Decter]
Julkaisutiedot New York : Abbeville, 1996

Maailmantaide. 9 : Barokin aikakausi : barokki, rokokoo ja uusklassismi / Michael Kitson ; [suomentanut Sakari Saarikivi] ; [päätoimittajat Bernard S. Myers, Trewin Copplestone]
Julkaisutiedot Helsinki : Tammi, 1968

Kommentit (0)

Vastauksesi