Bensan kesä- ja talvilaadun ero?

Bensan kesä- ja talvilaadun ero?

Hei! Mikäköhän mahtaa olla syynä siihen että Suomessa ei myydä esim. koko vuotta talvilaadun polttoainetta? Onko kesä- ja talvilaadun välillä oleva ero niin suuri että se vaikuttaa polttoaineen kulutukseen tai auton muuhun toimintaan niin että on kannattavaa olla useampaa eri laatua? Vai onko talvilaatu kalliimpaa tehdä . Vai johtuuko se jotenkin kenties jostain globaalista asiasta, esim. polttoaineen kysynnästä?

Vastaus

Talvi-ja kesälaadut eroavat toisistaan haihtuvuudeltaan. Haihtuvuuteen vaikuttaa bensiinin höyrynpaine. Talvella käytetään höyrynpaineeltaan korkeampaa bensiinilaatua, jolloin riittävä höyrystyminen takaa kylmän moottorin käynnistymisen. Kesällä bensiinin liika höyrystyminen toisi häiriöitä kuuman moottorin käynnistymiseen ja auton ajettavuuteen. Eurooppalaisen standardin, SFS-EN 228:n, kansallisessa liitteessä on määritetty Suomessa käytettävän höyrypaineen ala- ja ylärajat.  Valtioneuvosto on asettanut nestemäisten polttoaineiden laatuvaatimuksia käsittelevässä asetuksessaan bensiinin kesälaadun höyrypaineen maksimirajaksi 70 kPa.  

Kommentit (0)

Vastauksesi