Autonrenkaiden pinnoittaminen?

Autonrenkaiden pinnoittaminen?

Onko käytettyjen autonrenkaiden uudelleen pinnoitus teknisesti jotenkin erilainen operaatio, kuin uuden renkaan alkuperäinen pinnoitus? Paitsi, että käytetystä tietysti ensin poistetaan se alkuperäinen pintakerros. Voiko hyväkuntoinen uudelleen pinnoitettu rengas periaatteessa olla uuden veroinen, jos pinnoitus on tehty parhaalla mahdollisella tavalla?

Vastaus

Rengas sisältää useita erilaisia kumiseoksia sen mukaan, millaisia suorituskykyominaisuuksia renkaaseen halutaan. Käsittelyvalmis kumiseos leikataan jäähtyneenä kaistaleiksi. Rengas valmistetaan alusta loppuun samalla koneella. Kudoskerros, reunavaijerit, sivuseinämät, kulutuspinta ja muut komponentit laitetaan koneeseen. Rengas valmistuu kerros kerrokselta ja päälimmäisin kulutuspinta kiinnitetään viimeisenä. Tämä ns. vihreä rengas kovennetaan eli vulkanoidaan kuumissa muoteissa, jossa painetaan ja liimataan kaikki renkaan osat yhteen. Vulkanoinnissa vielä sileä rengas saa lopullisen muodon ja pintakuvion. Rengasvalmistaja Michelinin video esittää renkaan valmistuksen kolmessa minuutissa havainnollisesti.

Käytetyn renkaan pinnoituksessa tehdään ensin silmämääräinen ja koneellinen kuntotarkastus. Sen jälkeen rouhitaan vanha pinta pois karhennuskoneessa ja viimeistellään raspilla. Mahdolliset lisävahvikkeet ja naulanreikäkorjaukset tehdään seuraavaksi. Sitten ruiskutetaan liima renkaan päälle ja epätasaisuudet ja kolot täytetään kuumalla kumimassalla. Rengas asennetaan kasauskoneeseen ja esivulkanoitu, valmiiksi kuvioitu pintamateriaali pyöräytetään tarkasti mittojen mukaan renkaan rungon päälle. Seuraavaksi rengas suljetaan "paistokammioon", jossa sitä pidetään paineessa ja kuumuudessa vulkanoitumassa viisi tuntia, tarvittaessa kuusikin tuntia. Rengas varustetaan vielä leimalla, jossa on pinnoittajan nimi, E-hyväksyntämerkintä ja pinnoituksen ajankohta. Valmiiksi kuvioidun uuden pintakerroksen sijasta voidaan käyttää myös kuumennettaessa matriiseja, joilla painetaan renkaaseen pintakuvio.

Pinnoittaminen keskittyy nykyisin pääasiassa raskaan kaluston renkaisiin. Niitä voidaan pinnoittaa uudelleen useita kertoja. Suomessa kuorma-autojen renkaita pinnoitetaan maailman mitassa poikkeuksellisen paljon. Henkilöautojen renkaiden pinnoittaminen on vähentynyt. Pinnoitetut renkaat testataan samojen vaatimusten mukaan kuin uudet renkaat ja asianmukaisesti kotimaassa takuupinnoitettujen ja uusien renkaiden välillä ei pitäisi olla suuria eroja. Automiesten keskusteluissa saatetaan olla uusiorenkaista montaa mieltä. "Rengastohtorin" mielestä pinnoitetut renkaat ovat yhtä turvallisia kuin uudetkin.

 

 

Kommentit (0)

Vastauksesi