Äidilläni on joku ihmeellinen päähänpinttymä nukkuma-ajoista.

Äidilläni on joku ihmeellinen päähänpinttymä nukkuma-ajoista.

Hei! Äidilläni on joku ihmeellinen päähänpinttymä nukkuma-ajoista. Hänen mielestään ei missään tapauksessa saa nukkua klo 9:00 pidempään, koska "rytmit menevät sekaisin, ja muissa perheissä ollaan koko aamupäivä ulkona, ja täällä vain nukutaan" .Tänään, kun hän menee iltavuoroon, hän alkoi meluta kovaäänisesti n. klo 8:30, eikä antanut minun nukkua pitempään. Vaikka olen kipeä! Hän vain sanoi "no nukut sitten lyhyempiä tirsoja päivällä". Voisin melkein vaikka vannoa, että n. 90 % perheistä saisin nukkua niin pitkään kun väsyttää sekä kipeänä että terveenä. Onko tälle äitini teolle mitään oikeutusta? Kiitos, jos viitsitte vastata, niin saadaan toisen ihmisen näkemys mukaan tähän asiaan.

Vastaus

Ihmiset ovat erilaisia, myös nukkumistavoissa. Toisille sopii epäsäännöllinen elämänrytmi ja toisille ei lainkaan. Ehkäpä äitisi pyrkii noudattamaan unihygieniaa, joka on olennaista unetto-muuden ehkäisyssä. Onhan hyvän unen turvaaminen tärkeää hyvinvoinnin kannalta. Samalla hän saattaa olettaa, että kaikille perheenjäsenille sopii samanlainen unirytmi. Omasta kokemuksestani voin kertoa, että unettomuus ja unihäiriöt ovat ikäviä ja joskus hankalia hoitaa, niiden ehkäisemiseen haluaa käyttää kaikki keinot. Arvelen, että äitisi koettaa ohjata perhettään sellaiseen elämään, jossa nukutaan hyvin. Omia yksilöllisiä tapojaan on helpointa noudattaa silloin kun asuu yksin ja on hyvä myös tutkia, mikä itselle sopii.

Terveyskirjasto-sivustolla kerrotaan unettomuuden itsehoidosta:

”Erityisen tärkeää unettomuudesta kärsivälle on nouseminen aamulla sängystä aina säännölliseen aikaan riippumatta siitä, kuinka pitkään on yöllä nukkunut. Vähäunisen yön jälkeen nukkuminen aamulla myöhempään siirtää seuraavan illan nukahtamisaikaa myöhäisemmäksi vaikeuttaen noidankehämäisesti jokailtaista nukahtamista. Unettomuudesta kärsivän kannattaa välttää päiväunia, koska ne vähentävät yöunen määrää.”

Lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00534

Kommentit (0)

Vastauksesi