1.

1.

1. Mitkä ovat tällä hetkellä liikevaihdolla mitattuna Suomen suurimmat mediatalot (Sanoma, Alma Media yms.)?

2. Milloin alkoi vaalimainonta Suomessa sanomalehtien palstoilla kääntyä henkilömainonnaksi?

Vastaus

Markkinointi&Mainonta -lehden numerossa 10/2010 on julkaistu listaus Mediayhtiöt 2010 / Top50. Tämän listan kymmenen ensimmäistä ovat: (liikevaihto milj. euroa)
Sanoma 2 767,9
Yleisradio 394,3
Alma Media 307,8
Otava 223,1
TS-yhtymä 222,2
MTV, Nordic Broadcasting 192,7
Fonecta 185,0
Edita 110,9
Keskisuomalainen 97,6
A-lehdet 93,0

Myös Kauppalehden yrityshausta löytyvät maksutta yritysten perustiedot, joissa mainitaan myös liikevaihto. Tarkemmat tilinpäätöstiedot ovat maksullisia. Palvelussa ei voi tehdä listauksia esimerkiksi toimialoittain; kunkin yrityksen tiedot on haettava erikseen.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/yrityshaku/

Jo vuoden 1907 vaaleista lähtien sanomalehdissä oli ehdokkaiden ilmoituksia, mutta aivan ensimmäisissä ilmoituksissa ei ollut ehdokkaiden kuvia. Vuodesta 1919 lähtien yleistyivät piirroskuvat.
Valokuva yleistyi ilmoituksissa 1920-luvulta lähtien. Seuraavalla vuosikymmenellä yksilöilmoitusten määrä lisääntyi ja 1940-luvulla ne olivat vakiinnuttaneet asemansa ja muotonsa.
Lähde: Hovi-Wasatjerna, Päivi, Politiikan kasvot, poliittisen mainonnan kehityksestä Suomessa sadan vuoden ajalta ja vaalimainonnan tarkastelua vuosina 1907-1999.
http://www.helmet.fi/record=b1303158~S9*fin

Kommentit (0)

Vastauksesi