Etsi
  • FI
  • SV
  • EN
  • Tietoa palvelusta
  • Rekisteröidy
  • Kirjaudu sisään
  • Palaute
  • Kysymykset
  • Aiheet
  • Kysy

Kaikki aihealueet
  • Yhteiskunta ja historia
  • Tiede
  • Tekniikka
  • Kulttuuri ja viihde
  • Harrastukset ja vapaa-aika
  • Elämä
  • Helsinki
  • Trivia
Tarkenna hakutulosta

Aiheet:

  • Talous, yritykset, kuluttaminen (40)
  • TV, radio, lehdet (19)
  • Lait, lainsäädäntö (14)
  • Musiikki (10)
  • Internet, sähköposti (9)
Lisää

    Avainsanat:

    • mainonta (78)
    • mainokset (11)
    • musiikki (7)
    • televisio (7)
    • markkinointi (6)
    Lisää

      Vastaajat:

      • Helsingin kaupunginkirjasto (53)
      • Mikael Suominen (1)

      Julkaistu:

      • 2019 (1)
      • 2018 (1)
      • 2017 (1)
      • 2016 (2)
      • 2015 (5)
      Lisää

        Aineistotyyppi:

        • text (78)
        TV-mainonnan säädöksistä
        Katsottu
        405
        Vastaukset
        1
        TV-mainonnan säädöksistä
        Tällaisesta mainosten pyörittämisestä on kyllä pakko olla samaa mieltä, ärsyttäväähän se on. Viestintävirasto (nykyään Traficom) on muutoinkin takavuosina huomauttanut silloin tällöin eräitä televisiokanavia lain salliman mainosajan ylittämisestä. Laki sähköisen viestinnän palveluista säätelee mainosten ja teleostoslähetysten kestoa ja sijoittelua televisio-...8.3.2019 19:25Helsingin kaupunginkirjasto
        Voiko eduskuntavaali ehdokas esiintyä virallisissa vaalimainoksissa taiteilijanimellä
        Katsottu
        217
        Vastaukset
        1
        Voiko eduskuntavaali ehdokas esiintyä virallisissa vaalimainoksissa taiteilijanimellä
        Ei vaalilaki ainakaan tarkemmin puutu tähän. Ehdokaslistojen yhdistelmän laatimisesta todetaan kyllä mm. seuraavaa: "Jokaisesta ehdokkaasta merkitään yhdistelmään numero, nimi ja arvo, ammatti tai toimi enintään kahta ilmaisua käyttäen sekä muissa kuin kuntavaaleissa kotikunta. Ehdokkaan etunimen rinnalla tai sen sijasta voidaan käyttää ehdokkaan yleisesti tunnettua puhuttelunimeä tai etunimeä...27.12.2018 20:12Helsingin kaupunginkirjasto
        Copyright-oikeuden alainen mainonta
        Katsottu
        276
        Vastaukset
        1
        Copyright-oikeuden alainen mainonta
        Kysy.fi-vastaajilla ei ole pätevyyttä ottaa kantaa oikeudellisiin kysymyksiin. Mutta etenkin jonkin yhteisön edustajana kannattanee jättää sellainen materiaali käyttämättä, johon ei varmuudella ole käyttöoikeuksia. 27.3.2017 09:05Helsingin kaupunginkirjasto
        Tarkoittaako laadukas mitään?
        Katsottu
        257
        Vastaukset
        1
        Tarkoittaako laadukas mitään?
        Kielikello-lehden numerossa 4/2008 kirjoitetaan laatu-sanan käytöstä otsikolla "Mistä puhutaan, kun puhutaan laadusta?" Artikkelissa todetaan, että sanaa käytetään yhä enemmän ja yhä useammissa yhteyksissä. Laatu tarkoittaa entistä abstraktimpia ja vaikeammin määriteltäviä asioita. Laatu on ymmärrettävä käsite kun laadunvalvoja tarkkailee tehtaan liukuhihnaa. Jos tuote ei täyt...13.11.2016 19:35Helsingin kaupunginkirjasto
        Käyttävätkö jonkin tietyn ryhmän edustajat Yhdysvalloissa tällaisia vaatteita?
        Katsottu
        386
        Vastaukset
        1
        Käyttävätkö jonkin tietyn ryhmän edustajat Yhdysvalloissa tällaisia vaatteita?
        Kyseisellä YouTube-videolla esitetään useita 90-luvulta peräisin olevia mainoksia. McDonalds's-mainoksen isosisä on varmaankin puettu muihin läsnäolijoihin verraten poikkeavan vanhahtavasti tarkoituksella. Mainoksessahan korostetaan papan uutta elämystä hampurilaisravintolassa. Toisaalta tuollainen tweed-puvun tyyppinen asu on oikeastaan ajaton ja klassinen. Tyylin juuret juontavat skottien ja brittien maseudulta ja akateemisesta mailmasta ja sen...24.1.2016 11:09Helsingin kaupunginkirjasto
        Varusteleka vs. fb-mainostaminen
        Katsottu
        396
        Vastaukset
        1
        Varusteleka vs. fb-mainostaminen
        Kyllä, on totta että Facebook kielsi Varustelekaa mainostamasta Facebookin markkinointikanavissa. Sen sijaan Varusteleka voi yhä omilla Facebook-sivuillaan mainostaa tuotteitaan. Maksettujen mainosten estämisen syynä on se, että Varusteleka myy puukkoja, jotka Facebook tulkitsee asemyynniksi. 9.9.2015 14:42Helsingin kaupunginkirjasto
        Rehelliset mainokset.
        Katsottu
        296
        Vastaukset
        1
        Rehelliset mainokset.
        Mainontaa ja markkinointia sääntelevät monet lait ja säännökset: EU-lainsäädäntö, Suomen lainsäädäntö, toimialakohtaiset säännöt ja välinekohtaiset säännöt (radio, televisio jne.) Kuluttajansuojalain 2. luku, markkinointi ja menettelyt asiakassuhteessa antaa yleisiä ohjeita ja kieltoja. Lain kuudes pykälä kieltää totuudenvastaisten tai harhaanjohtavien tietojen...7.9.2015 14:55Helsingin kaupunginkirjasto
        Mainokset keskellä YouTube-videoita?
        Katsottu
        457
        Vastaukset
        1
        Mainokset keskellä YouTube-videoita?
        Lyhyesti: YouTube rahoittaa mainoksilla toimintaansa. YouTube on Googlen omistama verkkopalvelu, jolla on kuukausitasolla miljardi käyttäjää. Pelkät ääni- tai kuvatiedostot eivät yleensä ole kohtuuttoman suuria ja tilaa vieviä, mutta videotiedoston 23-24 kuvaa sekunnissa ja ääniraita päälle - huonolaatuinenkin video vie helposti kymmeniä megatavuja, puhumattakaan 4K-tasoisesta huippulaatuisesta videosta. Palveluun...4.9.2015 10:58Helsingin kaupunginkirjasto
        Kuinka monta tuntia vuorokaudesta kaupallisella kanavalla menee mainoksiin?
        Katsottu
        239
        Vastaukset
        1
        Kuinka monta tuntia vuorokaudesta kaupallisella kanavalla menee mainoksiin?
        Viestintävirasto on tutkinut useina vuosina toimiluvallisten radioasemien ohjelmatarjonnan sisältöä. Tuorein vastaajan löytämä on vuodelta 2011. Silloin otokseen kuuluivat valtakunnallisina Radio Rock ja Radio Suomipop. Paikallisradioita edustivat Radio Auran Aallot, Radio Auran Aallot Salo, Radio Melodia, Radio Melodia 88,2 Salo, Radio City Pohjanmaa, Radio Pooki, Radio Ramona ja Radio Sun. Tutkimus toteutettiin tallentamalla kanavan yhden vuorokauden koko...31.3.2015 22:46Helsingin kaupunginkirjasto
        Miksi mainoksissa on lähes aina joku raspikurkku?
        Katsottu
        546
        Vastaukset
        1
        Miksi mainoksissa on lähes aina joku raspikurkku?
        Matalaan miesääneen liitetään sellaisia ominaisuuksia kuin autenttisuus, uskottavuus, luotettavuus ja turvallisuus. Tällaista ääntä käytetäänkin mainonnassa, tietoiskuissa ja televisiokuulutuksissa. Mainospuheen äänensävyllä pyritään luomaan mainostettavasta tuotteesta halutunlainen mielikuva. Matalan miehekkään äänen hyödyntämisen aloitti suomalaisessa mainonnassa ehkä ensimm...24.1.2015 15:17Helsingin kaupunginkirjasto
        Hei, Minua kiinnostaa TV-mainosten hinta.
        Katsottu
        14726
        Vastaukset
        2
        Hei, Minua kiinnostaa TV-mainosten hinta.
        Otetaan tarkasteluun aluksi mainoksen tekemisen hinta. Mainostoimisto PHS:stä kerrottiin seuraavaa: "Yhtä hintaa ei ole. Joskus käsikirjoituksen tai hyvänkään idean toteuttaminen tv-mainonnaksi asti ei edellytä suurta tuotantokapasiteettia, vaan kuvauksesta saatetaan selvitä pelkällä kameralla ja perusvalokalustolla. Varovasti arvioiden tuotanto, jossa on ääni ja kuva jotka ovat kelvolliset tv-kanaville, maksaa halvimmillaan n. 10.000 euroa. Kun kuvataan esim. juonellinen tarina, tv-mainos...15.10.2007 23:36Helsingin kaupunginkirjasto
        Esiintyjien kotimaat festivaalimainoksissa
        Katsottu
        319
        Vastaukset
        1
        Esiintyjien kotimaat festivaalimainoksissa
        Vastaan kysymykseenne omien pohdintojeni perusteella. Arvelisin, että tapa merkitä ulkomaiset artistit musiikkifestivaaleille on syntynyt erottuakseen edukseen muista festareista. Jos tarkastelee yleisfestareiden (Ruisrock, Provinssirock, Qstock..) esiintyjälistoja, huomaa että kotimaiset artistit kiertävät festareista toiseen ja artistitarjonta vaikuttaa jo hieman samankaltaiselta. Ulkomaisten artistien saaminen on keskimäärin...12.6.2014 11:31Helsingin kaupunginkirjasto
        Onko ostos-tv huijausta?
        Katsottu
        653
        Vastaukset
        1
        Onko ostos-tv huijausta?
        Niinpä saisi. Minibudjeteilla toteutetut (tahallisen) kärjistetyt mainokset vaikuttavat joskus koomisilta, monesti lähinnä ärsyttäviltä. Mutta myyjän kannalta ne täyttänevät tehtävänsä: myyvät tuotetta. Muuten niitä ei kai tehtäisi. Ja tokihan ärsyttäminen on yksi mainonnan keinoista. Toisaalta voi miettiä, mikä vaikutus on sillä, että taitavasti tehty mainos pystyy...21.1.2014 11:01Helsingin kaupunginkirjasto
        Rajoitettu erä
        Katsottu
        1795
        Vastaukset
        1
        Rajoitettu erä
        Kuluttajaviraston linjauksessa todetaan, että "rajoitettu erä" -ilmausta voi käyttää vain yksittäistapauksessa, kun kyseessä on pieni tuote-erä, joka todennäköisesti loppuu nopeasti. Tarkkaa lukumäärää Kuluttajavirasto ei kuitenkaan anna. Sen sijaan linjauksessa mainitaan, että tuotteiden lukumäärä on syytä kertoa, mikäli ne todennäköisesti loppuvat tarjouksen...19.7.2013 11:06Helsingin kaupunginkirjasto
        Miksi alppihiihdossa maalintulon jälkeen laskettelija usein nostaa jalkansa?
        Katsottu
        723
        Vastaukset
        1
        Miksi alppihiihdossa maalintulon jälkeen laskettelija usein nostaa jalkansa?
        Pahoittelut vastauksen viivästymisestä. Ski Sport Finlandista kerrottiin, että kyseessä on melko puhtaasti mainostamisesta. Tapa voi olla osittain myös opittu omilta esikuvilta, mutta tärkein syy on saada omalle sponsorille näkyvyyttä. Varsinaisia palauttavia venyttelyjä ei suoriteta maalialueella. 17.4.2013 14:34Helsingin kaupunginkirjasto
        Mihin ovat kadonneet antioksidantit mustikasta, kun EU ei enää anna kertoa...
        Katsottu
        435
        Vastaukset
        1
        Mihin ovat kadonneet antioksidantit mustikasta, kun EU ei enää anna kertoa...
        No ei sentään. Mainostajia tässä pidetään ruodussa. Karsintaa tehtiin jo viime toukokuussa: noin 4600 terveysväitettä tarkistettiin, ja niistä hyväksyttiin vain 222. Nyt muuttuu yli 1700 mainoslausetta laittomiksi. Terveys on ihmisille tärkeä asia, joten mikä tahansa tuote menee hyvin kaupaksi, jos vain vihjataankin, että se pitää terveenä tai suorastaan parantaa. Ostajia halutaan suojella katteettomilta lupauksilta. Tämän vuoksi terveysväite hyväksytään vain silloin, kun se on osoitettu...10.12.2012 10:35Helsingin kaupunginkirjasto
        "Hiukset, meikki, asu! Tämä kokonaisuus on täydellinen" luki eräässä...
        Katsottu
        249
        Vastaukset
        1
        "Hiukset, meikki, asu! Tämä kokonaisuus on täydellinen" luki eräässä...
        Mainoksissa moni asia on "täydellinen" tai kuvataan superlatiivein. Mainonnan maailmassa ei huolehdita siitä, voiko täydellisen jälkeen tulla mitään, sillä tuotteiden markkinointiin löytyy aina uusia ylisanoja.27.10.2012 16:44Helsingin kaupunginkirjasto
        Mikai radiossa hoetaan tuon tuostakin "Yle, radio Suomi" tms?
        Katsottu
        337
        Vastaukset
        1
        Mikai radiossa hoetaan tuon tuostakin "Yle, radio Suomi" tms?
        Mainontaahan tuo on. Kuuntelijaa halutaan muistuttaa jatkuvasti siitä, mitä kanavaa hän kuuntelee. Ehkä se saattaa tulla joillekin jopa ihan tarpeeseen - satunnaiset kanavasurfaajat eivät selvitä etukäteen, mitä kanavaa haluavat kuunnella ja mistä sen löytää. Jos jostain sitten löytyy itseä miellyttävä asema, on tietysti vastaisen varalle eduksi sekä kanavalle että kuuntelijalle tietää, mitä kuuntelee.1.9.2012 15:53Helsingin kaupunginkirjasto
        Mikä biisi on se joka aina tulee abc:n mainoksen perään, eli rakkauden aakkoset...
        Katsottu
        565
        Vastaukset
        1
        Mikä biisi on se joka aina tulee abc:n mainoksen perään, eli rakkauden aakkoset...
        ABC:n mainoskappaleesta on aiemminkin kysytty iGS:ssä: http://igs.kirjastot.fi/fi-FI/iGS/kysymykset/kysymys.aspx?ID=0585a3d4-1fe9-40d1-9815-ba1e035ab7db17.7.2012 08:06Helsingin kaupunginkirjasto
        Netissä mainostetaan nykyään kaikenlaisia tuotteita, miten pitää toimia jos...
        Katsottu
        619
        Vastaukset
        1
        Netissä mainostetaan nykyään kaikenlaisia tuotteita, miten pitää toimia jos...
        Markkinoinnissa ja mainonnassa on tarkat pelisäännöt, joita mainostajan on noudatettava. Netissä törmää usein tapauksiin, joissa mennään näiden sääntöjen ohi ja yli. Harhaanjohtavasta mainonnasta kannattaa ensin tehdä ilmoitus mainostavaan yritykseen. Jos mainontaan ei tule muutosta, voi asiasta tehdä valituksen kuluttaja-asiamiehelle. Kannattaa käydä tutustumassa kuluttajaviraston sivustoon, jossa on oma osionsa liittyen markkinointiin ja mainontaan. Sivutolla on myös lomake lainvastaisen...18.6.2012 09:36

        Sivut

        • 1
        • 2
        • 3
        • 4
        • seuraava
        • Vastaukset (78)
        • Luetuimmat
        • Vastaa kysymyksiin
        Vastaukset (78)
        • Luetuimmat
        • Vastaa kysymyksiin
        Yhteiskunta ja historia
        • Kirjastot
        • Lait, lainsäädäntö
        • Sota, armeija
        • Talous, yritykset, kuluttaminen
        • Työ, työelämä
        • Yhteiskunta, politiikka
        • Tilastot
        • Historia
        • Julkishallinto ja viranomaiset
        • Kansat, kulttuurit
        Tiede
        • Avaruus, tähtitiede, aika
        • Filosofia
        • Fysiikka, kemia
        • Kielet, kielitiede, sanat
        • Luonnontieteet, luonto
        • Maantiede, maat, paikat
        • Matematiikka, mitat, suureet
        • Sää, ilmasto
        • Ympäristö, ympäristösuojelu
        Tekniikka
        • Ajoneuvot, kulkuneuvot, liikenne
        • Internet, sähköposti
        • Matkapuhelimet, puhelimet
        • Rakentaminen
        • Tekniikka
        • Teollisuus
        • Tietotekniikka
        • Elektroniikka
        Kulttuuri ja viihde
        • Arkkitehtuuri
        • Elokuva, video, teatteri, tanssi
        • Kirjailijat, kirjallisuus
        • Musiikki
        • Sarjakuvat
        • Taiteet
        • TV, radio, lehdet
        • Perinteet ja tapahtumat
        Harrastukset ja vapaa-aika
        • Urheilu ja liikunta
        • Sukututkimus
        • Rajatieteet, mystiikka
        • Eläimet ja lemmikit
        • Kasvit, puutarha
        • Käden taidot, korjaaminen
        • Kalastus, veneily, metsästys ym.
        • Harrastukset, keräily
        • Leikit, pelit
        • Matkustaminen, matkailu
        • Ruoka ja juomat
        Elämä
        • Uskonnot
        • Psykologia, ihmisen mieli
        • Ihmissuhteet
        • Kauneus, kauneudenhoito
        • Muoti, tyyli, pukeutuminen
        • Terveydenhoito, lääketiede
        • Seksi, seksuaalisuus
        • Ihmiset
        • Koti, asuminen
        • Opiskelu, kasvatus
        Helsinki
        • Helsinki
        Trivia
        • Ennätykset
        • Erikoiset
        • Trivia
        • Radiokysymys
        • Lasten kysymykset
        • Kysy.fi
         

        Kysy.fi
        Helsingin kaupunginkirjasto
        Rautatieläisenkatu 8
        00520 Helsinki

        Päätoimittaja:
        suunnittelija Jukka Uotila
        jukka.uotila@hel.fi