Tarkenna hakutulosta
Aiheet:
Avainsanat:
Aineistotyyppi:
Tällaisesta mainosten pyörittämisestä on kyllä pakko olla samaa mieltä, ärsyttäväähän se on. Viestintävirasto (nykyään Traficom) on muutoinkin takavuosina huomauttanut silloin tällöin eräitä televisiokanavia lain salliman mainosajan ylittämisestä.
Laki sähköisen viestinnän palveluista säätelee mainosten ja teleostoslähetysten kestoa ja sijoittelua televisio-...8.3.2019 19:25Helsingin kaupunginkirjasto
Katsottu
217
Vastaukset
1
Ei vaalilaki ainakaan tarkemmin puutu tähän. Ehdokaslistojen yhdistelmän laatimisesta todetaan kyllä mm. seuraavaa: "Jokaisesta ehdokkaasta merkitään yhdistelmään numero, nimi ja arvo, ammatti tai toimi enintään kahta ilmaisua käyttäen sekä muissa kuin kuntavaaleissa kotikunta. Ehdokkaan etunimen rinnalla tai sen sijasta voidaan käyttää ehdokkaan yleisesti tunnettua puhuttelunimeä tai etunimeä...27.12.2018 20:12Helsingin kaupunginkirjasto
Kysy.fi-vastaajilla ei ole pätevyyttä ottaa kantaa oikeudellisiin kysymyksiin. Mutta etenkin jonkin yhteisön edustajana kannattanee jättää sellainen materiaali käyttämättä, johon ei varmuudella ole käyttöoikeuksia.
27.3.2017 09:05Helsingin kaupunginkirjasto
Kielikello-lehden numerossa 4/2008 kirjoitetaan laatu-sanan käytöstä otsikolla "Mistä puhutaan, kun puhutaan laadusta?" Artikkelissa todetaan, että sanaa käytetään yhä enemmän ja yhä useammissa yhteyksissä. Laatu tarkoittaa entistä abstraktimpia ja vaikeammin määriteltäviä asioita. Laatu on ymmärrettävä käsite kun laadunvalvoja tarkkailee tehtaan liukuhihnaa. Jos tuote ei täyt...13.11.2016 19:35Helsingin kaupunginkirjasto
Katsottu
386
Vastaukset
1
Kyseisellä YouTube-videolla esitetään useita 90-luvulta peräisin olevia mainoksia. McDonalds's-mainoksen isosisä on varmaankin puettu muihin läsnäolijoihin verraten poikkeavan vanhahtavasti tarkoituksella. Mainoksessahan korostetaan papan uutta elämystä hampurilaisravintolassa. Toisaalta tuollainen tweed-puvun tyyppinen asu on oikeastaan ajaton ja klassinen. Tyylin juuret juontavat skottien ja brittien maseudulta ja akateemisesta mailmasta ja sen...24.1.2016 11:09Helsingin kaupunginkirjasto
Kyllä, on totta että Facebook kielsi Varustelekaa mainostamasta Facebookin markkinointikanavissa. Sen sijaan Varusteleka voi yhä omilla Facebook-sivuillaan mainostaa tuotteitaan. Maksettujen mainosten estämisen syynä on se, että Varusteleka myy puukkoja, jotka Facebook tulkitsee asemyynniksi.
9.9.2015 14:42Helsingin kaupunginkirjasto
Mainontaa ja markkinointia sääntelevät monet lait ja säännökset: EU-lainsäädäntö, Suomen lainsäädäntö, toimialakohtaiset säännöt ja välinekohtaiset säännöt (radio, televisio jne.)
Kuluttajansuojalain 2. luku, markkinointi ja menettelyt asiakassuhteessa antaa yleisiä ohjeita ja kieltoja. Lain kuudes pykälä kieltää totuudenvastaisten tai harhaanjohtavien tietojen...7.9.2015 14:55Helsingin kaupunginkirjasto
Lyhyesti: YouTube rahoittaa mainoksilla toimintaansa.
YouTube on Googlen omistama verkkopalvelu, jolla on kuukausitasolla miljardi käyttäjää. Pelkät ääni- tai kuvatiedostot eivät yleensä ole kohtuuttoman suuria ja tilaa vieviä, mutta videotiedoston 23-24 kuvaa sekunnissa ja ääniraita päälle - huonolaatuinenkin video vie helposti kymmeniä megatavuja, puhumattakaan 4K-tasoisesta huippulaatuisesta videosta. Palveluun...4.9.2015 10:58Helsingin kaupunginkirjasto
Katsottu
239
Vastaukset
1
Viestintävirasto on tutkinut useina vuosina toimiluvallisten radioasemien ohjelmatarjonnan sisältöä. Tuorein vastaajan löytämä on vuodelta 2011. Silloin otokseen kuuluivat valtakunnallisina Radio Rock ja Radio Suomipop. Paikallisradioita edustivat Radio Auran Aallot, Radio Auran Aallot Salo, Radio Melodia, Radio Melodia 88,2 Salo, Radio City Pohjanmaa, Radio Pooki, Radio Ramona ja Radio Sun. Tutkimus toteutettiin tallentamalla kanavan yhden vuorokauden koko...31.3.2015 22:46Helsingin kaupunginkirjasto
Katsottu
546
Vastaukset
1
Matalaan miesääneen liitetään sellaisia ominaisuuksia kuin autenttisuus, uskottavuus, luotettavuus ja turvallisuus. Tällaista ääntä käytetäänkin mainonnassa, tietoiskuissa ja televisiokuulutuksissa. Mainospuheen äänensävyllä pyritään luomaan mainostettavasta tuotteesta halutunlainen mielikuva. Matalan miehekkään äänen hyödyntämisen aloitti suomalaisessa mainonnassa ehkä ensimm...24.1.2015 15:17Helsingin kaupunginkirjasto
Katsottu
14726
Vastaukset
2
Otetaan tarkasteluun aluksi mainoksen tekemisen hinta.
Mainostoimisto PHS:stä kerrottiin seuraavaa:
"Yhtä hintaa ei ole. Joskus käsikirjoituksen tai hyvänkään idean toteuttaminen tv-mainonnaksi asti ei edellytä suurta tuotantokapasiteettia, vaan kuvauksesta saatetaan selvitä pelkällä kameralla ja perusvalokalustolla. Varovasti arvioiden tuotanto, jossa on ääni ja kuva jotka ovat kelvolliset tv-kanaville, maksaa halvimmillaan n. 10.000 euroa.
Kun kuvataan esim. juonellinen tarina, tv-mainos...15.10.2007 23:36Helsingin kaupunginkirjasto
Katsottu
319
Vastaukset
1
Vastaan kysymykseenne omien pohdintojeni perusteella. Arvelisin, että tapa merkitä ulkomaiset artistit musiikkifestivaaleille on syntynyt erottuakseen edukseen muista festareista. Jos tarkastelee yleisfestareiden (Ruisrock, Provinssirock, Qstock..) esiintyjälistoja, huomaa että kotimaiset artistit kiertävät festareista toiseen ja artistitarjonta vaikuttaa jo hieman samankaltaiselta. Ulkomaisten artistien saaminen on keskimäärin...12.6.2014 11:31Helsingin kaupunginkirjasto
Niinpä saisi. Minibudjeteilla toteutetut (tahallisen) kärjistetyt mainokset vaikuttavat joskus koomisilta, monesti lähinnä ärsyttäviltä. Mutta myyjän kannalta ne täyttänevät tehtävänsä: myyvät tuotetta. Muuten niitä ei kai tehtäisi. Ja tokihan ärsyttäminen on yksi mainonnan keinoista.
Toisaalta voi miettiä, mikä vaikutus on sillä, että taitavasti tehty mainos pystyy...21.1.2014 11:01Helsingin kaupunginkirjasto
Kuluttajaviraston linjauksessa todetaan, että "rajoitettu erä" -ilmausta voi käyttää vain yksittäistapauksessa, kun kyseessä on pieni tuote-erä, joka todennäköisesti loppuu nopeasti.
Tarkkaa lukumäärää Kuluttajavirasto ei kuitenkaan anna. Sen sijaan linjauksessa mainitaan, että tuotteiden lukumäärä on syytä kertoa, mikäli ne todennäköisesti loppuvat tarjouksen...19.7.2013 11:06Helsingin kaupunginkirjasto
Katsottu
723
Vastaukset
1
Pahoittelut vastauksen viivästymisestä.
Ski Sport Finlandista kerrottiin, että kyseessä on melko puhtaasti mainostamisesta. Tapa voi olla osittain myös opittu omilta esikuvilta, mutta tärkein syy on saada omalle sponsorille näkyvyyttä. Varsinaisia palauttavia venyttelyjä ei suoriteta maalialueella.
17.4.2013 14:34Helsingin kaupunginkirjasto
Katsottu
435
Vastaukset
1
No ei sentään. Mainostajia tässä pidetään ruodussa. Karsintaa tehtiin jo viime toukokuussa: noin 4600 terveysväitettä tarkistettiin, ja niistä hyväksyttiin vain 222. Nyt muuttuu yli 1700 mainoslausetta laittomiksi.
Terveys on ihmisille tärkeä asia, joten mikä tahansa tuote menee hyvin kaupaksi, jos vain vihjataankin, että se pitää terveenä tai suorastaan parantaa. Ostajia halutaan suojella katteettomilta lupauksilta.
Tämän vuoksi terveysväite hyväksytään vain silloin, kun se on osoitettu...10.12.2012 10:35Helsingin kaupunginkirjasto
Katsottu
249
Vastaukset
1
Mainoksissa moni asia on "täydellinen" tai kuvataan superlatiivein. Mainonnan maailmassa ei huolehdita siitä, voiko täydellisen jälkeen tulla mitään, sillä tuotteiden markkinointiin löytyy aina uusia ylisanoja.27.10.2012 16:44Helsingin kaupunginkirjasto
Katsottu
337
Vastaukset
1
Mainontaahan tuo on. Kuuntelijaa halutaan muistuttaa jatkuvasti siitä, mitä kanavaa hän kuuntelee. Ehkä se saattaa tulla joillekin jopa ihan tarpeeseen - satunnaiset kanavasurfaajat eivät selvitä etukäteen, mitä kanavaa haluavat kuunnella ja mistä sen löytää. Jos jostain sitten löytyy itseä miellyttävä asema, on tietysti vastaisen varalle eduksi sekä kanavalle että kuuntelijalle tietää, mitä kuuntelee.1.9.2012 15:53Helsingin kaupunginkirjasto
Katsottu
565
Vastaukset
1
ABC:n mainoskappaleesta on aiemminkin kysytty iGS:ssä: http://igs.kirjastot.fi/fi-FI/iGS/kysymykset/kysymys.aspx?ID=0585a3d4-1fe9-40d1-9815-ba1e035ab7db17.7.2012 08:06Helsingin kaupunginkirjasto
Katsottu
619
Vastaukset
1
Markkinoinnissa ja mainonnassa on tarkat pelisäännöt, joita mainostajan on noudatettava. Netissä törmää usein tapauksiin, joissa mennään näiden sääntöjen ohi ja yli. Harhaanjohtavasta mainonnasta kannattaa ensin tehdä ilmoitus mainostavaan yritykseen. Jos mainontaan ei tule muutosta, voi asiasta tehdä valituksen kuluttaja-asiamiehelle.
Kannattaa käydä tutustumassa kuluttajaviraston sivustoon, jossa on oma osionsa liittyen markkinointiin ja mainontaan. Sivutolla on myös lomake lainvastaisen...18.6.2012 09:36
Sivut
Vastaukset (78)